Offentlig

Esbjerg Kommune

Som en af de første danske kommuner har Esbjerg nu lanceret et nyt hjemmesidedesign, der automatisk tilpasser sig brugernes pc, tablet eller smartphone.

customerName

”Vi lancerede den nye hjemmeside i december, og den har fået meget positivt feedback fra brugerne. Vores statistikker viser, at mere end 15 % af vores brugere nu tilgår hjemmesiden via en smartphone eller tablet, så der har været brug for en tilpasning."

– Kommunikationschef i Esbjerg Kommune, Thomas Reil

Brugen af mobile enheder og mobilt adfærd på nettet i Danmark er støt stigende. Det stiller større krav til især kommuners hjemmesider, fordi borgere og turister anvender kommunesites til mange selvbetjeningsopgaver og informationssøgning on-the-move. Derfor har Esbjerg Kommune i samarbejde med Bleau fået udviklet såkaldt responsive website, som sikrer en aldeles brugervenlig adgang.

Antallet af brugere, der tilgår kommunes hjemmeside via smartphone eller tablets er hastigt stignede, så en tilpasning har været nødvendig. Samme udvikling ses på deres intranet, hvor mere end 4000 brugere benytter andre devices end den klassiske pc, så der har kommunen etableret en løsning, der gør intranettet nemt tilgængeligt.

En hjemmeside, som er baseret på responsive webdesign, sikrer en brugervenlig adgang til kommunens site uanset hvilken enhed, borgeren anvender, og bevarer dermed stadig den gode brugeroplevelse. Et responsive website betyder, at indholdet på sitet automatisk vil tilpasse sig den skærmstørrelse, som brugeren af sitet benytter.
 
Responsive webdesign gør, at Esbjerg Kommune nu kun har én webløsning at holde styr på, hvis de har en enkelt ændring til deres hjemmeside eller vil publicere en nyhed. Det letter webredaktørens arbejde med vedligeholdelsen af sitet, da man ikke skal opdatere flere forskellige formater som ved brugen af en klassisk hjemmeside suppleret med apps til mobile enheder.

Esbjerg Kommunes responsive website blev designet på baggrund af en brugeradfærdsanalyse for at opnå et brugersite, hvor der er stor fokus på selvbetjening fremfor kommunens behov. Brugeradfærdsanalysen gør, at vi kan skabe et site, som er baseret på brugerens reelle behov fremfor antagelser om, hvad vi tror, brugeren har brug for i en selvbetjeningsproces. På denne måde skaber vi et brugervenligt site, hvor den gode brugeroplevelse bevares ved at designe et responsive site.
 
Tallene viser også, at Esbjerg Kommune har oplevet større engagement fra deres mobile brugere af sitet: mobile borgere nu hurtigere og med færre klik kan finde frem til det, de søger – og da flere finder frem til det, de søger, er der flere, der bruger tid på at nærlæse fremfor for at give op undervejs.

Få nyhedsbrevet

Vil du have ekspertråd, nye webtendenser og nyheder fra og om Bleau serveret direkte i din indbakke?




Vælg minimum et område

Jeg accepterer hermed at Bleau opbevarer og anvender min data som beskrevet i Privatlivspolitikken .

Kontaktperson

Robert G. Filtenborg

Robert G. Filtenborg

38 40 05 30 29 47 91 07 rgf@bleau.dk

Lignende læsning

Esbjerg Kommune

Ny webløsning er både for de, som netop er flyttet til Esbjerg, og de, som overvejer det.

Esbjerglive

Overblikket over alle foreninger og arrangementer er nu samlet ét sted, på esbjerglive.dk

Skanderborg Kommune

Èn af Danmarks mest brugervenlige kommuneplaner
BLEAU A/S
Vejlbygade 16c, 1. sal
8240 Risskov

7020 8833

info@bleau.dk
SUPPORT

7020 8807

Følg os her