Generelt

Vidensdeling: Hvad? Hvorfor? Hvordan? Hvor?

Svarene på de fire opstillede hv-spørgsmål ovenstående er gennemsyret af, at medarbejderne har hovedrollen – vidensdeling handler nemlig om interaktion og sociale relationer.

Hvad?

Det er helt centralt for vores syn på vidensdeling, at vidensdeling er mere end udveksling af dokumenter. Alt, der kan hjælpe dine kollegaer til at blive mere effektive eller få mere kvalitet ind i arbejdsdagen, er viden, hvilket er værd at dele.

Derfor opfordrer vi til at flytte den uformelle dialog fra kaffemaskinen til intranettet. På den måde skaber I et digitalt samlingspunkt, hvor al viden bliver tilgængelig og søgbar – og det kommer hele organisationen til gode.

Hvorfor?

Det er én af de største motivationsfaktorer for vidensdeling, at medarbejderne vil hjælpe organisationen med at nå sine mål.

Og når organisationens samlede viden er tilgængelig for alle, smelter dialog og dokumenter sammen til ét flow af interaktion mellem medarbejderne, der hjælper jer med at nå jeres mål.

Hvordan?

Det er vigtigt, at I finder ud af, hvad I ønsker at opnå med jeres vidensdeling – og hvordan den skal foregå. Derfor afhænger god vidensdeling af gode aftaler.

Gemmer I lokalt? Hvornår bruger I mails? Sender I mails til jer selv, i stedet for at dele på intranettet? Hvor gemmer I foreløbige versioner af dokumenter?

Hvor?

Vi mener, at al vidensdeling bør finde sted på intranettet, som på den måde bliver et naturligt samlingspunkt og start på hverdagen for alle medarbejdere.

Derfor bør platformen tage udgangspunkt i medarbejdernes behov, ligesom der skal der være en god søgefunktion, som indekserer indholdet. Et eksempel på en sådan platform er moliri til vidensdeling.

Og så skal jeres platform være simpel. Faktisk bør det være så simpelt for brugerne at anvende platformen, at de helt slipper for at tænke.


Svarene på de fire spørgsmål er sammenfatninger af en række blogindlæg om vidensdeling, vi har skrevet.
Find dem her – og få løbende tricks til bedre vidensdeling

Besøg www.moliri.dk og oplev hvordan en standardplatform på Sharepoint vil kunne få jer hurtigt igang med vidensdeling

Udgivet: 14-10-2016 00:00:00

Få nyhedsbrevet

Vil du have ekspertråd, nye webtendenser og nyheder fra og om Bleau serveret direkte i din indbakke?




Vælg minimum et område

Jeg accepterer hermed at Bleau opbevarer og anvender min data som beskrevet i Privatlivspolitikken .

Lignende læsning

Vidensdeling (3 af 4): Tilpas medarbejderne eller platformen?

Fokus på platformen er vigtig, men glem ikke dine medarbejdere!

Vidensdeling (2 af 4): Teknisk barriere eller social interaktion?

Hvorfor har interaktion mellem medarbejderne en hovedrolle for vidensdeling? Få svaret her:

Vidensdeling (1 af 4): Sharing is caring

Hvad er vidensdeling og hvordan imødekommer man det bedst? Vi forklarer her hvorfor "sharing" er så vigtigt:
BLEAU A/S
Vejlbygade 16c, 1. sal
8240 Risskov

7020 8833

info@bleau.dk
SUPPORT

7020 8807

Følg os her