Generelt

Vidensdeling (2 af 4): Teknisk barriere eller social interaktion?

Vi sluttede første indlæg om vidensdeling af med at fastslå, at  "sharing is caring". Èn af de største motivationsfaktorer  til vidensdeling er nemlig , at medarbejderne  ønsker at hjælpe organisationen med at nå sine mål.

Og faktisk har medarbejderne i de senere år overtaget hovedrollen for vidensdeling fra teknologi og software. Det skyldes, at man har indset, at vidensdeling handler om interaktion og sociale relationer. Teknologi og software spiller stadig en rolle, men det venter vi lige en uge med at gå i dybden med. 

Sociale elementer 

Der er grundlæggende en større vilje til at dele sin viden med én man har det godt med rent socialt. 

Det er en af grundene til, at  sociale elementer skaber bedre vidensdeling. En anden grund er, at de har potentiale til at skabe sammenhold på tværs af  en stor organisation, der er spredt over et stort geografisk område.

På den måde kan  sociale elementer  over tid føre til en social relation mellem medarbejdere der ikke har den daglige arbejdsgang i samme afdeling – og det kan altså skabe øget vidensdeling på tværs af afdelinger.

Tre tricks til bedre vidensdeling

Ligesom i sidste uge får I tre tricks til bedre vidensdeling, og denne uge tager de tre tricks udgangspunkt i medarbejdernes interaktion på intranettet. 

Del viden om arbejdsopgaver 
Gør det til en vane løbende at gøre jeres kollegaer opmærksomme på hvilke arbejdsopgaver, I sidder med. Sådan skærer I ned på dobbeltarbejde og dårlige procedurer, imens der åbnes for løbende sparring mellem kollegaer, hvilket optimerer hverdagen.

Slip dialogen løs
Nogle mener, at sociale elementer er en tidsrøver. Det mener vi ikke. Den spontane og uplanlagte dialog kan nemlig skabe nye idéer og processer – helt uden det var meningen. Den slags held i uheld har blandt andet ført til flere kendte opfindelser.

Digital opslagstavle eller digitalt mødested?
Mange intranet ender som en digital opslagstavle, men hvis intranettet baseres på samarbejde og dialog skabes et digitalt mødested, hvor socialisering og vidensdeling smelter sammen til ét flow af interaktion mellem medarbejderne.

I næste uge kigger vi nærmere på, hvordan jeres platform fremmer social interaktion og undgår at ende som en teknisk barriere for jeres vidensdeling.

Udgivet: 22-09-2016 00:00:00

Få nyhedsbrevet

Vil du have ekspertråd, nye webtendenser og nyheder fra og om Bleau serveret direkte i din indbakke?




Vælg minimum et område

Jeg accepterer hermed at Bleau opbevarer og anvender min data som beskrevet i Privatlivspolitikken .

Lignende læsning

Vidensdeling: Hvad? Hvorfor? Hvordan? Hvor?

Vores syn på god vidensdeling kan besvares med fire simple spørgsmål, læs dem her:

Vidensdeling (3 af 4): Tilpas medarbejderne eller platformen?

Fokus på platformen er vigtig, men glem ikke dine medarbejdere!

Vidensdeling (1 af 4): Sharing is caring

Hvad er vidensdeling og hvordan imødekommer man det bedst? Vi forklarer her hvorfor "sharing" er så vigtigt:
BLEAU A/S
Vejlbygade 16c, 1. sal
8240 Risskov

7020 8833

info@bleau.dk
SUPPORT

7020 8807

Følg os her