Google Analytics og GDPR

Her får I et kort indblik over, hvad Google Analytics har gjort for at sikre, at de overholder de nye GDPR regler

Fra d. 25. maj vil de nye GDPR-regler træde i kraft. Dette påsætter et vist ansvar på den enkelte organisation i at holde sig ajour med de nye regler. Dette gælder også Google Analytics, som har haft travlt med at imødekomme GDPR. Hos Bleau anvender vi Google Analytics til både udvikling, optimering og løbende feedback på vores produkter; med Google Analytics går vi i dybden med data for at vores kunder opnår den bedst mulige løsning.  

 

Styring af datalagring 

Google Analytics har især haft fokus på at sikre, at dine data altid er beskyttet. Et nyt værktøj er blevet lanceret som giver administratoren mulighed for at bestemme, hvor længe brugerdata er lagret på deres servere. Man kan f.eks. vælge om man vil lade dataene være opbevaret i 14, 16 eller 38 måneder, hvorefter de automatisk vil blive slettet. Samtidig bliver det også nemmere at slette brugerdata tilknyttet den individuelle bruger (f.eks. en besøgende på et website) igennem cookieindstillinger, indstillinger for datadeling eller sletning af data ved kontolukning. 

 

Beskyttelse af personlige data  

Google har sørget for sikkerhedsforanstaltninger på alle niveauer af datadelingen, hvilket beskytter dine data uanset hvilken service eller produkt fra Google, du benytter. Disse sikkerhedsforanstaltninger spænder fra, hvordan data fordeles mellem datacentre for at undgå sårbarheden for, at den enkelte datacentral kan blive ramt, til kryptering for at sikre private informationer. Ved hjælp af tilladelser, som giver den enkelte bruger 'kontrollen' over deres data, sikres og styrkers fortroligheden og sikkerheden.  

 

Kontraktændringer og samtykkepolitik 

Ovenstående leder til kontraktændringerne, der centrerer sig omkring statussen, som enten databehandler eller dataansvarlig. Google Analytics agerer nu som databehandler af personoplysninger, hvilket skaber øget fokus på at bede den enkelte bruger om samtykke før data bliver behandlet. På den måde sikres gennemsigtighed igennem hele processen.  

 

Igennem gennemsigtighed, tydelighed og ansvarlighed er Google Analytics dermed i stand til at overholde de nye GDPR-regler og sikre, at dataene er behandlet korrekt og den enkelte bruger er givet medbestemmelse igennem tilladelser.  

 

Hvis du er interesseret i at læse mere om, hvilke sikkerhedsforanstaltninger Google Analytics benytter, som bruger af deres produkter/servicer eller blot for at få inspiration, så følg dette link: https://support.google.com/analytics/answer/6004245 

 

Udgivet:
3. maj 2018
Tags:

Kontaktperson

Robert G. Filtenborg - Adm. direktør

Robert G. Filtenborg

Adm. direktør

E-mail:
Telefon: 38 40 05 30
Mobil: 29 47 91 07

Større digital forretningsforståelse? Kontakt os i dag