Mere end et klassisk intranet til OptikTeam

Da OptikTeam skulle have et nyt intranet, valgte de moliri, fordi det kunne meget mere end et klassisk intranet. Der var ikke blot tale om ét stort bibliotek med informationer,

men derimod en kommunikationsplatform, som både kunne lette administrationen og fungere som samlingspunkt for kædens mange butikker.

Hvem er OptikTeam?
OptikTeam er en af Danmarks største optikerkæder bestående af ca. 160 personligt ejede butikker i forskellige byer i hele landet. Kæden ledes af en fælles administration, som har hovedsæde i Vejle. 

Platformen, der samler hele organisationen 

Der er flere funktioner i mitoptikteam, som optikerkæden har valgt at kalde deres udgave af moliri, der er værd at fremhæve. Men den allervigtigste er, at platformen samler hele kommunikationen på tværs af butikkerne, administrationen og de eksterne samarbejdspartnere. Herved styrkes den interne såvel som den eksterne kommunikation, fordi al vidensdeling findes ”under samme tag”. 

Med mitoptikteam er al information samlet ét sted. Det er en klar fordel, at man ikke skal søge informationen flere forskellige steder”

- Jeanet Lehmbeck, CEO, OptikTeam

Bedre arbejdsgange og bedre samarbejde

Når man som medarbejder eller butiksindehaver logger ind på mitoptikteam, har man adgang til en lang række relevante informationer. Blandt andet findes et overblik over priser, aftaler, fakturaer og omsætningstal for den enkelte butik såvel som for hele kæden.

Hertil kommer, at kommunikationen mellem butikkerne og administrationen er blevet væsentligt nemmere og mere effektivt, når det kommer til udveksling af information. Således skal administrationen ikke længere sende fakturaer med posten, ligesom butiksindehaverne kan droppe at bruge både mail og fax til indberetning af omsætningstal. Nu logger de blot på mitoptikteam og indberetter tallene direkte.  

En anden feature, som butikkerne har megen glæde af, er chatfunktionen på forsiden. Den bruges flittigt som byttebørs for produkter og til generel udveksling af gode råd og idéer. Chatfunktionen understøtter desuden idéen om den samlede kommunikationsplatform, da den sikrer, at det interne samarbejde mellem butikkerne holdes på intranettet.

Styrket eksternt samarbejde med leverandører 

Foruden administrationen og de 160 butikker, er der også en række leverandører, som har adgang til mitoptikteam. Her har de en unik mulighed for at publicere inspirerende artikler med nyheder eller markedsføringstips til alle butikkerne på én gang. På samme måde har butikkerne herved mulighed for at holde sig opdateret på de forskellige leverandører ét og samme sted.

At give leverandørerne adgang til intranettet, giver os en unik mulighed for at tilbyde attraktive partneraftaler

Brugerstyringen er motoren bag platformen

Den overordnede grund til, at det kan lade sig gøre at skabe en velfungerende kommunikationsplatform, som samler både interne og eksterne brugere, er en sikker brugerstyring, hvor brugerne tildeles rettigheder på baggrund af den rolle, de har.

Hos OptikTeam skelnes der eksempelvis mellem, hvad administrationen kan se og hvad butikkerne kan se. På samme måde, har butiksindehaverne adgang til informationer, såsom nøgletal og aftaler, som butiksmedarbejderne ikke har adgang til. Leverandørernes adgang er begrænset til at kunne se deres egne artikler og eventuelle kommentarer hertil.

På den måde kan moliris brugerstyring understøtte og tilpasse den enkelte virksomheds behov for intern og ekstern rollefordeling.

Samarbejdet med Bleau har været fint. Det er søde mennesker med stærke kommunikationsevner og en god forståelse for vores branche.

Kunde:
OptikTeam
Opgave:
Større digital forretningsforståelse? Kontakt os i dag