Nyt selvbetjeningssystem til KAB

KABs nye selvbetjeningssystem giver glade kunder og placerer KAB blandt frontløberne inden for digitalisering i den almene boligsektor.

 

"Som et selskab, der administrerer over 50.000 lejemål, har vi haft stort behov for webbaserede selvbetjeningsløsninger til vores beboere og boligsøgende. Nu kan brugerne betjene sig selv på mange forskellige områder, og det har med det samme hævet serviceniveauet og givet flere tilfredse kunder. Og med implementeringen af NemID og Digital Signatur er vi nu blandt frontløberne inden for digital selvbetjening i den almene boligsektor", udtaler Flemming Strøm, Viceadministrerende Direktør, KAB

Webbaseret selvbetjening

KAB er et beboerejet administrationsselskab, der administrerer cirka 50.000 lejemål i hovedstadsområdet. Det er KABs mission at skabe et levende beboerdemokrati, trygge boligmiljøer og gode boliger for alle. Derfor beskæftiger KAB sig med kerneområder som byggeri, udlejning af lejemål, administration af boligområder, samarbejde med ejendomskontorer og udvikling af boligområdernes nærmiljøer.

Med over 50.000 lejemål og mere end 125.000 boligsøgende på venteliste havde KAB et behov for at digitalisere nogle af de administrative arbejdsgange. Samtidig ønskede de at tilbyde webbaserede selvbetjeningsmuligheder til beboere og boligsøgende - både i og uden for åbningstiderne. Målet var at reducere ventetiden i telefonkøen, højne serviceniveauet og forbedre administrative processer på områder, som kunne komme beboerne og boligsøgende til gode. Endelig var det også i fokus at profilere KAB som en moderne boligadministrator.

Bedre selvbetjeningsmuligheder

Kab-selvbetjening.dk er bygget på Dynamicweb CMS. Dynamicweb blev valgt, fordi det tilbyder mange standardfunktionaliteter, fordi det kan udbygges med flere moduler, og fordi det er meget nemt at integrere med andre systemer. Beboere og boligsøgende kan nu betjene sig selv på nettet på en række områder. De boligsøgende har f.eks. mulighed for løbende at ændre i deres boligkriterier, modtage information om ledige boliger eller rette personlige oplysninger. Beboerne kan bl.a. rette personlige oplysninger, se saldo på deres vedligeholdelseskonto, forbrugsdata, huslejeopkrævninger og kontakte deres ejendomskontor.

Der er et stort udviklingspotentiale i løsningen. Viser det sig, at der er behov for endnu mere personlig betjening, skal lejere og boligsøgende på sigt kunne chatte direkte med KAB. Beboere og lejere skal kunne modtage breve digitalt via deres KAB//Selvbetjeningsprofil, og brugerne skal kunne skrive tilbage til KAB uden at bruge hverken konvolut eller porto. For at kunne benytte sig af funktionerne på kab-selvbetjening.dk opretter brugeren en profil på websitet, hvor man logger ind via NemID. Brugen af NemID giver KAB mulighed for senere at få brugernes underskrifter på online-dokumenter. Alt dette ligger i støbeskeen for de kommende faser af projektet.

Store besparelser og gladere kunder

En lang række procedurer, som før krævede sagsbehandling af en medarbejder, er nu fuldstændigt digitaliserede. Lejere, boligsøgende og medarbejdere har taget godt imod selvbetjeningsløsningen, fordi det er nemt at bruge, og fordi det opfylder en meget stor del af de behov for interaktion med KAB, som lejere eller boligsøgende har, samt det mindsker presset på de medarbejdere, der sad med al administrationen.

Ventetiden på telefonen er nu reduceret, fordi brugerne kan finde svar på det meste på selvbetjeningen. De kan finpudse deres boligsøgning, når det passer ind i deres hverdag. Kunderne føler, de har fået nye, gode muligheder, og KAB spår besparelser på udgifter til administration. De første portobesparelser kunne allerede spores, efter hjemmesiden havde været i luften i blot én uge - der blev sendt langt færre tryksager ud til de boligsøgende, som kontaktede KAB – de ville nemlig hellere benytte sig af hjemmesiden.

Kunde:
KAB
Opgave:
Hjemmeside:
www.kab-selvbetjening.dk

Kontaktperson

Robert G. Filtenborg - Adm. direktør

Robert G. Filtenborg

Adm. direktør

E-mail:
Telefon: 38 40 05 30
Mobil: 29 47 91 07

Større digital forretningsforståelse? Kontakt os i dag