Responsive website til kommunens borgere

Som en af de første danske kommuner har Esbjerg nu lanceret et nyt hjemmesidedesign, der automatisk tilpasser sig brugernes pc, tablet eller smartphone.

Der er tale om et såkaldt responsive website, som vi har udviklet i tæt samarbejde med Esbjerg Kommune, og som sikrer en aldeles brugervenlig adgang.
 
”Vi lancerede den nye hjemmeside i december, og den har fået meget positivt feedback fra brugerne. Vores statistikker viser, at mere end 15 % af vores brugere nu tilgår hjemmesiden via en smartphone eller tablet, og dette tal er hastigt stigende, så der har været brug for en tilpasning af vores hjemmeside, samt de 250 institutionshjemmesider, der er tilknyttet Esbjerg Kommune,” siger Thomas Reil, der er kommunikationschef i Esbjerg Kommune.
 
Brugen af mobile enheder og mobilt adfærd på nettet i Danmark er støt stigende. Det stiller større krav til især kommuners hjemmesider, fordi borgere og turister anvender kommunesites til mange selvbetjeningsopgaver og informationssøgning on-the-move.

”Vi ser faktisk præcis samme udvikling på vores intranet, hvor mere end 4000 brugere er udstyret med en smartphone eller tablet, så her har vi også etableret en løsning, der gør intranettet nemt tilgængeligt,” fortæller Thomas Reil videre.

Et design, der tilpasser sig skærmstørrelsen

En hjemmeside, som er baseret på responsive webdesign, sikrer en brugervenlig adgang til kommunens site uanset hvilken enhed, borgeren anvender, og bevarer dermed stadig den gode brugeroplevelse. Et responsive website betyder, at indholdet på sitet vil automatisk tilpasse sig den skærmstørrelse, som brugeren af sitet benytter. Det er muligt, da brugerens skærmstørrelse og skærmopløsning registreres ved besøget og dermed optimeres designet til den plads, der er rådighed på skærmen.
 
”Med vores responsive website tilpasser vi os brugernes behov. Nu mangler vi kun en væsentlig ting, og det er en Nem-ID løsning, der også fungerer på mobile enheder. Med al den fokus der er på selvbetjening i disse dage, er det meget beklageligt, at brugerne stadig i stort omfang skal bruge en PC, hvis de skal anvende en selvbetjeningsløsning. Her er der behov for, at vi hurtigt får en sikker mobil løsning,” fastslår Thomas Reil.
 
Responsive webdesign gør, at Esbjerg Kommune nu kun har én webløsning at holde styr på, hvis de har en enkelt ændring til deres hjemmeside eller vil publicere en nyhed. Det letter webredaktørens arbejde med vedligeholdelsen af sitet, da man ikke skal opdatere flere forskellige formater som ved brugen af en klassisk hjemmeside suppleret med apps til mobile enheder. Uanset hvilken enhed, brugeren anvender til at tilgå sitet, vil indholdet altid være det samme med et responsive website - men udseendet af indholdet vil varierer afhængig af, om sitet tilgås gennem pc, tablet eller smartphone.

Designet af brugerne til brugerne

Esbjerg Kommunes responsive website blev designet på baggrund af en brugeradfærdsanalyse for at opnå et brugersite, hvor der er stor fokus på selvbetjening fremfor kommunens behov. Brugeradfærdsanalysen gør, at vi kan skabe et site, som er baseret på brugerens reelle behov fremfor antagelser om, hvad vi tror, brugeren har brug for i en selvbetjeningsproces. På denne måde skaber vi et brugervenligt site, hvor den gode brugeroplevelse bevares ved at designe et responsive site.
 
Tallene viser også, at Esbjerg Kommune har oplevet større engagement fra deres mobile brugere af sitet. Besøgstallet for smartphone brugere er steget med 19,04 %, og tablet brugere er steget med næsten 39 %. Sete sider pr. mobilt besøg er samtidig reduceret med ca. 6 %, mens borgerne bruger mere tid på sitet f.eks. bruger tablet brugere nu 7 % mere tid på sitet end hidtil. Tallene indikerer, at de mobile borgere nu hurtigere og med færre klik kan finde frem til det, de søger – og da flere finder frem til det, de søger, er der flere, der bruger tid på at nærlæse fremfor for at give op undervejs.

Kunde:
Esbjerg Kommune
Opgave:
Hjemmeside:
www.esbjergkommune.dk

Kontaktperson

Damir Brandic - Forretningskonsulent

Damir Brandic

Forretningskonsulent

E-mail:
Telefon: 52397737

Større digital forretningsforståelse? Kontakt os i dag