Vidensdeling: Hvad? Hvorfor? Hvordan? Hvor?

Vores syn på god vidensdeling kan besvares med fire simple spørgsmål.

Svarene på de fire spørgsmål er gennemsyret af, at medarbejderne har hovedrollen – vidensdeling handler nemlig om interaktion og sociale relationer.

Hvad?

Det er helt centralt for vores syn på vidensdeling, at vidensdeling er mere end udveksling af dokumenter. Alt, der kan hjælpe dine kollegaer til at blive mere effektive eller få mere kvalitet ind i arbejdsdagen, er viden, som er værd at dele.

Derfor opfordrer vi til at flytte den uformelle dialog fra kaffemaskinen til intranettet. På den måde skaber I et digitalt samlingspunkt, hvor al viden bliver tilgængelig og søgbar – og det kommer hele organisationen til gode.

Hvorfor?

Det er én af de største motivationsfaktorer for vidensdeling, at medarbejderne vil hjælpe organisationen med at nå sine mål.

Og når organisationens samlede viden er tilgængelig for alle, smelter dialog og dokumenter sammen til ét flow af interaktion mellem medarbejderne, der hjælper jer med at nå jeres mål.

Hvordan?

Det er vigtigt, at I finder ud af, hvad I ønsker at opnå med jeres vidensdeling – og hvordan den skal foregå. Derfor afhænger god vidensdeling af gode aftaler.

Gemmer I lokalt? Hvornår bruger I mails? Sender I mails til jer selv, i stedet for at dele på intranettet? Hvor gemmer I foreløbige versioner af dokumenter?

Hvor?

Vi mener, at al vidensdeling bør finde sted på intranettet, som på den måde bliver et naturligt samlingspunkt og start på hverdagen for alle medarbejdere.

Derfor bør platformen tage udgangspunkt i medarbejdernes behov, ligesom der skal der være en god søgefunktion, som indekserer indholdet. 

Og så skal jeres platform være simpel. Faktisk bør det være så simpelt for brugerne at anvende platformen, at de helt slipper for at tænke.


Svarene på de fire spørgsmål er sammenfatninger af en række blogindlæg om vidensdeling, vi har skrevet.
Find dem her – og få løbende tricks til bedre vidensdeling

Udgivet:
14. oktober 2016
Tags:
Større digital forretningsforståelse? Kontakt os i dag