Vidensdeling (1 af 4): Sharing is caring

Hvad er vidensdeling?

Enhver medarbejder i en organisation besidder viden. Men viden er ikke meget værd, hvis den ikke deles.

Vidensdeling handler om interaktion mellem medarbejdere, der deler viden med hinanden, så organisationens samlede viden bliver tilgængelig for alle. Interaktionen kommer hele organisationen til gode og effektiviserer jeres ressourcer.

Vores indtryk er dog, at der hersker en generel opfattelse af, at vidensdeling blot omfatter udveksling af dokumenter. Og ja – udveksling af dokumenter spiller en væsentlig rolle, men vidensdeling er meget mere end det.

Vidensdeling er mere end dokumenter

Føler du, at du har viden, som adskiller sig fra, hvad der nedskrives i dokumenter? Svaret er helt sikkert ja. Prøv at tænk over det, næste gang du får et godt råd af en kollega ved kaffemaskinen – er det her råd virkelig kun relevant for dig eller kunne andre i organisationen også have glæde af det?

Alt, der kan hjælpe dine kollegaer til at blive mere effektive eller få mere kvalitet ind i arbejdsdagen, er viden, som værd at dele.

Tre tricks til bedre vidensdeling

Hos Bleau har vi stor erfaring inden for vidensdeling, og derfor vil vi løbende give jer tricks til bedre vidensdeling. Her får I de første tre, der tager udgangspunkt i vidensdeling på intranettet.

Først bliver det lidt sværere – så bliver det meget lettere
Al forandring kræver tilvænning, men hvis jeres intranet har en overskuelig og intuitiv opbygning, der gør det simpelt at oprette og dele indhold, vil overgangen være væsentlig lettere. At bruge intranettet skal være lige så simpelt som at skrive en SMS.

Relevant for den enkelte
Når vidensdeling skal skabe øget værdi i jeres organisation, er det vigtigt, at indholdet er relevant. Derfor skal indholdet målrettes og personaliseres, så det skaber værdi for den enkelte afdeling og medarbejder.

Flyt dialogen fra kaffemaskinen
Den gode, uformelle dialog ved kaffemaskinen skaber viden, der ikke bliver nedskrevet nogen steder. Med mindre den altså flyttes til intranettet, hvor dialogen bliver søgbar og kommer alle relevante medarbejdere til gode.

Tilbage er der vist blot at fastslå, at vores syn på vidensdeling kan opsummeres med "sharing is caring". 

Læs med i næste uge, hvor vi retter fokus på medarbejdernes rolle for vidensdeling.

Udgivet:
15. september 2016
Tags:
Større digital forretningsforståelse? Kontakt os i dag