Troværdighed Revisited - øget julesalg kræver troværdighed

Som webshop bør du forberede dig på den kommende juleshopping.

Af Johan Dahl

Sommeren er forbi, og vi går nu efteråret i møde. I butikkerne er planlægningen og forberedelserne til årets julehandel så småt ved at gå i gang, og som webshop bør du også forberede dig på den kommende juleshopping. Sidste oktober udgav vi et indlæg her på bloggen, der havde fokus på, hvordan du gennem tryghed kunne skabe øget salg. Indlægget er stadig aktuelt, og vi fortæller her hvorfor.

Vigtigheden af tryghed

En af de måder, hvorpå du bør forberede din webshop er at sikre, at den skaber tryghed og troværdighed hos dine brugere. Dette er især vigtigt når vi snakker julehandel. Forestil dig at julegaver ikke når frem med posten, eller at varerne ikke er, som du forventede. Dette er en af de største grunde til, hvorfor mange undlader at købe deres julegaver online. Fordelen ved at købe sine julegaver i en fysisk butikker er, at den personlige betjening er med til at sikre, at du som kunde føler dig tryg. Således har du hos den fysiske butik et sted at henvende dig, hvis dit produkt skulle gå i stykker. Derudover har du i mulighed for at se, føle og prøve produktet - noget som desværre nok ligger et stykke ude i fremtiden for webshops.

Vis, hvad du kan

En af de faktorer, der påvirker graden af troværdighed, er fulfillment og reliability. Konkret handler disse begreber om at kunden har en opfattelse af at deres forventninger indfries, samt at webshoppen er pålidelig. Kort sagt: Du skal levere den korrekte vare, du skal levere den til tiden, og den modtagne vare skal leve op til kundens forventning. Således kræver det at du har et logistiksystem, der sikrer den korrekte vare, og som sikrer at varen bliver leveret til kunden. Derudover skal varen leve op til kunden forventninger. Dette sikrer du ved hele tiden at sørge for, at produktinformationerne på din hjemmeside er korrekte. Her sidder du måske og tænker: "Det siger da sig selv" og "Det gør vi allerede", men er det noget, du viser kunderne? Hvis vi ser på en webshop som Dustin.dk, så siger de selv, at de leverer 98% af alle bestillinger dagen efter bestilling. Det er bare ikke noget, kunderne ser, da det hverken står skrevet på forsiden eller ses som en del af checkout-forløbet. Hos enhver e-commerce manager bør der derfor være fokus på at fortælle kunden, hvor godt virksomheden klarer sig inden for disse områder.

Udgivet:
10. september 2013
Tags:
Større digital forretningsforståelse? Kontakt os i dag