Supplerende og alternative produkter øger julesalget markant i din e-butik

Princippet er enkelt.

Af Esben Rasmussen

Julen nærmer sig med hastige skridt. De danske supermarkeder bugner af brunkager, pebernødder, julepynt og nisser i alle afskygninger. Ingen tvivl om at butikkerne er forberedt på den danske julehandel – men er din webshop ligeså klar?

Hvis dit svar til ovenstående spørgsmål er nej, vil jeg kraftigt anbefale dig at læse med her. Du kan nemlig hurtigt og med et enkelt initiativ forbedre dine kunders oplevelse af din e-handel og dermed gå en mere indbringende jul i møde.

Tricket er, at vise supplerende og alternative produkter til den vare, dine kunder klikker sig ind på.

Eksempel fra Selected og Smartguy

Hvis din e-handel ikke har denne feature, bør du ikke overveje om du skal have den – men mere om, hvornår du skal have den. Det er nemlig en udpræget win-win situation: Dine kunder får hjælp til at vælge de ønskede produkter, og du får muligheden for at booste dit e-salg.

Giv kunderne valgmuligheder – men ikke alt for mange

Mon ikke vi alle kender til, at vi får en invitation til julefrokosten, og tænker – "jeg skal have købt mig en ny skjorte, nu skal jeg imponere mine kolleger". Man går ind på nettet, søger, klikker og kigger. Men nogle gange har man svært ved at beslutte sig, fordi der er alt for mange valgmuligheder. Det er netop i sådan en situation, at en rigtig opsat e-handel kan hjælpe dine kunder. Man viser relaterede produkter, giver valgmuligheder – dog ikke for mange - og hjælper dermed kunderne til at træffe det helt rigtige valg. Hvis din kunde søger en hvid skjorte, så bør din e-handel præsentere kunden for andre skjorter, i forskellige prisklasser, i forskellige størrelser og måske forskellige farver.

Eksempel fra Selected Webshop.

Skab mersalg ved at vise tilbehør

Yderligere kan du i julen forøge dit salg ved at vise tilbehør og supplerende produkter, til det produkt kunden har klikket sig ind på. Hvis kunden ønsker at købe en hvid skjorte for at imponere til julefrokosten, bør din e-handel vise manchetknapper, butterflies, slips - altså stilige accessories - som sikrer, at kunden kan imponere ved julefrokostbordet. Dermed dækker du ikke kun, hvad kunden i første omgang søger, du dækker også kundens behov. Det er en rigtig god kundeservice, kunden får mulighed for at købe alle de efterspurgte produkter, et og samme sted – og samtidig giver det dig muligheden for et betydeligt boom i omsætningen.

Eksempel fra Smartguy.dk.

Pointen er: Vis supplerende og alternative produkter. Det resulterer i en bedre købsoplevelse for kunden – og giver dig med sikkerhed en mere indbringende julehandel.

Udgivet:
11. oktober 2012
Tags:
Større digital forretningsforståelse? Kontakt os i dag