Smart E-mail Marketing - Sådan målretter du din kommunikation

Tænk e-mail marketing og nyhedsbreve på en ny måde.

I sidste blogindlæg om smart marketing gav vi et indblik i, hvordan din virksomhed ved at anvende profilering kan øge værdien af hjemmesiden. I dette indlæg vil vi præsentere smart e-mail marketing, som er en ny måde at tænke e-mail marketing og nyhedsbreve.

Ny tilgang til e-mail marketing

I samme sekund som virksomheder fik øjnene op for internet og e-mail som ny kommunikationskanal, valgte mange at udseende et elektronisk nyhedsbrev på ugentlig eller månedlig basis, hvilket var en rigtig god måde at præsentere budskaber på over for kunderne.

Denne tid er dog forbi, og det skaber ikke længere samme effekt at udsende ét standard nyhedsbrev til alle.

Vi kender det nemlig alle sammen – vi modtager rigtig mange nyhedsbreve, men læser dem ikke. 7 ud af 8 emner er ikke relevante for os, indholdet er generisk, og der bliver udsendt samme nyhedsbrev til den 25-årige mand som til den 66-årige kvinde.

Undgå dit nyhedsbrev ender i papirkurven

Men hvordan undgår du så, at netop dit nyhedsbrev ender i papirkurven eller bliver klassificeret som junk mail?  Svaret er smart e-mail marketing, som er målrettet marketing, der ved at personificere kommunikationen gør den relevant.

Et eksempel kunne være, at man køber et par Nike-sko på nettet. Købet registreres i et system, og 14 dage senere modtager man en mail, hvor sælgeren vil høre, om man er tilfreds med produktet. En måned senere modtager man endnu en mail med nogle ekstra skarpe tilbud på løbestrømper, shorts eller jakke.

Køber man mere Nike-tøj eller blot ting fra kategorien ”Løb”, registrerer systemet, at her er en bruger, som interesserer sig for løb, og som godt kan lide mærket Nike. Her er idéen med smart e-mail marketing, at man i forhold til udsendelse af nyhedsbreve går ind og segmenterer brugerne. Nyhedsbrevet til brugeren i eksemplet bør derfor have fokus på løbenyheder og indeholde tilbud på løbetøj.

Sitecore og Dynamicwebs e-mail marketing-moduler

Både Sitecore og Dynamicweb har fået øjnene op for smart e-mail marketing og har integreret det i deres løsninger. Sitecores Integrated Email Marketing modul er en del af Sitecore Digital Marketing System (DMS). Med Sitecores email campaign manager er der mulighed for at lave analyser af mailkampagner både ud fra segmenter og ud fra GeoIP, som bl.a. betyder, at man kan målrette budskaberne til forskellige geografiske målgrupper.

Dynamicwebs Online Marketing Center (OMC) indeholder også et e-mail marketing modul. Her får man adgang til statistiske data om åbningsprocenter og klikprocenter for links. Modulet giver også mulighed for at lave social publishing til de sociale medier samt mulighed for at udsende automatiske mails f.eks. 14 dage efter et køb.

Hvis du har spørgsmål til Sitecore DMS, Dynamicweb OMC, eller til hvordan du bedst målretter din kommunikation, er du meget velkommen til at kontakte os for at høre mere.

I næste uge har vi fokus på, hvordan du ved hjælp af leadgenerering får flere kunder i butikken.

Udgivet:
17. maj 2013
Tags:
Større digital forretningsforståelse? Kontakt os i dag