Responsive vs. mobil: Hvad siger Google?

Uanset om du vælger en responsive eller mobilløsning, så har Google en holdning til det.

Hvis du har en hjemmeside med mange mobilbesøg, har du sikkert allerede overvejet en løsning rettet specifikt mod de besøgende, der bruger en mobil enhed til at tilgå indholdet på din hjemmeside. Du har sikkert også overvejet, om du skal satse på en dedikeret mobilløsning, eller om responsive design er vejen frem. Uanset hvad du vælger, er der fordele og ulemper, men inden for ét område især giver det mening at gå responsive design-vejen...

Vi satte os for at undersøge, hvordan de to store nyhedssites Ekstra Bladet og DRs mobilløsninger egentlig klarer sig på Google. Det første site, ekstrabladet.dk, blev ifølge FDIMs mobilstatistik besøgt 20,4 mio. gange i september og topper listen over de mest populære danske sider på mobilen. DR kommer med 2,6 mio. besøg i september ind på en femteplads. DR plejer normalt at ligge stabilt i toppen over de mest besøgte hjemmesider, så hvordan kan det være, at de har så markant (næsten otte gange) færre mobilbesøg end Ekstra Bladet..?

Én af forklaringerne er, at DR og Ekstra Bladet har valgt hver sin tilgang til de mobile brugere:

  • DR har valgt et dedikeret domæne, mobil.dr.dk, til deres mobilbrugere, hvilket betyder, at alle, der tilgår dr.dk via mobilen, omdirigeres fra dr.dk til mobil.dr.dk.
  • Ekstra Bladet har derimod valgt en responsive hjemmeside til ekstrabladet.dk. Det betyder, at de kun har én hjemmeside, som automatisk tilpasser sit design efter den enhed, den tilgås fra.

Billede: ekstrabladet.dk og mobil.dr.dk

I forhold til Google betyder det ikke så lidt i forhold til indeksering:

  • Ekstrabladet.dk havde fået optaget ca. 660.000 sider i Google.dk pr. okt. 2013
  • Mobil.dr.dk derimod havde kun fået optaget ca. 250 sider i Google.dk på samme tidspunkt

Ved at vælge et mobilsite som supplement til desktophjemmesiden mister DR faktisk en stor mængde besøgende fra Google og andre søgemaskiner, simpelthen fordi Google fra ekstrabladet.dk har langt flere relevante søgeresultater at vise til sine egne brugere.

I forhold til SEO viser vores undersøgelse altså, at det betaler sig at vælge en responsive webløsning. Og det er Google enige i: Google recommends webmasters follow the industry best practice of using responsive web design, namely serving the same HTML for all devices and using only CSS media queries to decide the rendering on each device.”

Vil du høre mere om SEO, og er du i tvivl, om din hjemmeside er i bad standing hos Google? Så kontakt vores Optimize Manager, Jens Peter Nielsen.

-------

Update tirdag d. 5. november 2013: Version2 har snakket med vores Optimize Manager Jens Peter Nielsen om overstående emne, og du kan læse omtalen her på Version2's hjemmeside.

Udgivet:
18. oktober 2013
Tags:
Større digital forretningsforståelse? Kontakt os i dag