Rend mig i traditionerne!

Traditioner er til for at blive ændret - især når det gælder web.

af Robert Filtenborg

Med jul og nytår står to af vores største traditioner for døren. Andre traditioner har det med at komme og gå. Personligt har jeg et afdæmpet forhold til Halloween, Valentines Day, Fars dag og Mors dag. De er alle kommercielt planlagt og er mere big business end egentlig substans. Det er vel bare et spørgsmål om tid, før den tyske tradition, Mortens aften, bliver ekspederet væk af en mere kommerciel Thanksgiving - lidt ligesom Fastelavn, der efterhånden er blevet erstattet af Halloween. Uanset om vi bryder os om det eller ej, ændrer traditionerne sig. Sådan er det.

Hvordan er det med jeres traditioner ude i virksomhederne?  Er det ikke også sådan, at gamle traditioner enten holdes i hævd eller erstattes af nye? Faste traditioner som katalogudarbejdelse og messedeltagelse var førhen i stand til at samle hele virksomheden. Produkter blev udviklet, materialer udarbejdet og sælgerne fik nyt tøj, og så drog firmaet afsted på forretningstogt. Der er sikkert mange sælgere, som har oplevet et næsten kærligt forhold til virksomhedens produkter, efter de stået og pudset og poleret det op til en messe - dette uanset, om det var en hydraulisk løftearm til en traktor eller en industriovn til et plejehjem. Tilsvarende har mange butiksejere stolt betragtet deres butiksudstillinger op til en højtid, hvor alt var klar til shopping.

Men hvorfor er det stadig svært for mange virksomheder at bryde rammerne for deres webtraditioner, hvor mange stadig nedprioriterer den indsats, der skal til, for at gøre en mærkbar forskel?

Som rådgiver inden for digital forretningsforståelse er det bemærkelsesværdigt at opleve, hvordan ledelser nemt kan identificere sig med ovenstående klassiske traditioner, men til gengæld har svært ved at sætte sig ind i de nye, der opstår med e-commerce, sociale medier, mobility og brugen af big data.

Det kan undre, at en virksomhed hellere vil bruge deres energi på en industrimesse med 5000 deltagere, hvor relevante kundeemner kun udgør en mindre brøkdel, i stedet for at præsentere deres produkter professionelt på nettet for måske faktor 1000 af relevante kundeemner verden over.

Eller hvad med detailhandelskæden, som standhaftigt holder fast i de fysiske placeringer og bruger al deres energi i city- og handelsstandsforeningernes repræsentantskaber, alt imens Amazon, Zalando, Zappos og Conrad buldrer afsted uden fysiske butikker. I stedet for lokal sniksnak bruger de al deres energi på logistiksystemer og centrallagre på størrelse med mindre provinsbyer.  Hvilken værdi skaber en flot butik med pæne ekspedienter, når brugeren kan få varen leveret inden for få timer? Og selv hvis de skulle fortryde, kan de uden beregning sende den retur samme dag eller vente helt op til 365 dage med at gøre det.

Apropos traditionel tankevirksomhed er det fantastisk at se, hvordan Post Danmark bliver ved med at hænge i traditionerne. Enhver der har været på postkontoret for at hente eller sende pakker i december, ved, hvad jeg mener. Det er muligt, at brevpost er udfaset, men hvad med pakkeforsendelser? Når befolkningen flytter deres køb over på nettet, burde der have været en postmester eller to, som kunne have regnet ud, hvilket vækstmarked de reelt sidder med. I stedet for at fokusere på udflytning af private postkasser til vejkant, nedlæggelse af posthuse og portostigninger, burde de i stedet have brugt den unikke viden, de har om os som forbrugere, til at skabe bedre serviceleverancer. Se DET er brug af big data!

Hvis din virksomhed også valgte at springe julehandlen over eller har svært med at bryde med forældede traditioner, hjælper vi jer hellere end gerne med den digitale forretningsforståelse.

På gensyn i 2014 til et – forhåbentlig - utraditionelt år.

Robert G. Filtenborg

Udgivet:
16. december 2013
Tags:

Kontaktperson

Robert G. Filtenborg - Adm. direktør

Robert G. Filtenborg

Adm. direktør

E-mail:
Telefon: 38 40 05 30
Mobil: 29 47 91 07

Større digital forretningsforståelse? Kontakt os i dag