Optimering øger værdien af fredensborg.dk

Vi har sat Ulla Skytte, Chefkonsulent i Fredensborg Kommune, i stævne til en snak om optimering.

I løbet af den sidste måneds tid har vi vist, hvordan du ved hjælp af optimering øger værdien af din hjemmeside - enten ved at sælge mere eller øge dine besparelser. Vi håber derfor, at vi har fået dig overbevist om, at optimering er vejen frem.

Vi er ikke de eneste, der mener at optimering har en rigtig stor værdi for hjemmesider, hjemmesideejere og ikke mindst brugerne. Vi har sat Ulla Skytte, Chefkonsulent i Fredensborg Kommune, stævne til en snak omkring, hvilken betydning optimering har haft for deres hjemmeside-setup.

Hvordan startede jeres optimeringsarbejde?

"Det hele startede med, at vi overgik til en ny løsning, hvor vi havde et stort behov for at måle effekten af den nye leverance. Vi ville sikre os effektiv og værdifuld kommunikation til borgerne, og yderligere havde jeg et behov for at dokumentere mit arbejde til direktionen.

Til det havde jeg en dialog med jer, hvor Esben Rasmussen fortalte mig om alle de muligheder jeg havde – siden da, har vi ikke set os tilbage."

Hvad har optimering betydet for Jeres webløsning?

"Der er ingen tvivl om, at optimeringsforløbet har betydet, at vi nu rammer vores borgere meget mere præcist og effektivt. Vores e-møde med borgerne er meget stærkere og nu møder vi borgerne, der hvor vi ved, at de befinder sig. Vores webløsning er blevet mere skarp, mere præcis og super effektiv".

Hvad betyder optimering for din dagligdag?

"Vores fokus på optimering har medført mere arbejde til mig – og det kun på den rigtig gode måde. Jeg ved, at det arbejde jeg laver i dag, er mere værdifuldt. Vi har fået en meget stærkere kommunikationskanal, og jeg har fået mange positive tilbagemeldinger fra kommunens borgere. Ved at sætte fokus på optimering, måling og analyse, ved jeg bare, at vores hjemmeside virker og opfylder borgernes behov."

Hvad har I fået ud af optimering indtil videre?

"Først og fremmest vil jeg fremhæve en meget vigtig pointe. Vores arbejde med fredensborg.dk er ved hjælp af optimering rykket ind på direktionsgangen. Det, at jeg faktuelt og visuelt kan dokumentere og fremvise effekten af vores hjemmeside, har medført en stor interesse fra direktionens side. Det er meget vigtigt for mig. Jeg kan fremvise effektivitet."

Hvad har I opnået med optimering?

"Det har haft en stor indvirkning i vores selvbetjening. Selvbetjeningen er nu meget skarpere, og fungerer meget bedre end før. Jeg kan simpelthen se, at borgerne finder de ting, de leder efter, og de ting de skal bruge."

Vil du anbefale optimering til andre?

"JA! Absolut. Når jeg deltager i diverse netværksmøder og arrangementer tager jeg altid nogle heatmaps med, så mine kolleger rundt omkring kan se, hvor godt og effektivt optimering er. Det kan dog være lidt svært, da mange af mine kolleger sidder med forskellige systemer - men de synes at konceptet er genialt og konceptet giver absolut genlyd."

Hvordan ser du Bleau som samarbejdspartner ift. optimering?

"Jeg ser Bleau som en rigtig god samarbejdspartner. Vi har et fantastisk godt samarbejde, hvor jeg føler, at jeg bliver hørt, hver gang jeg har spørgsmål eller kommentar."

I Bleau oplever vi, at 50% af værdien ved optimering er afrapporteringen og dokumentationen, så de webansvarlige kan (be)vise værdien af deres hårde arbejde til direktionen. Når vi optimerer en hjemmeside gør vi det derfor med udgangspunkt i at levere værdi til den webansvarlige.

Hvis du ønsker at høre, hvordan optimering kan forbedre din webløsning og din forretning, kan du altid kontakte os til en uforpligtende snak.

Udgivet:
12. december 2012
Tags:
Større digital forretningsforståelse? Kontakt os i dag