Optimér dig til en skarpere hjemmeside og skarpere argumenter

Optimeringens ABC(D)

Skal I snart investere flere penge i jeres hjemmeside, måske helt udskifte den - eller ønsker du bare at kunne levere bedre argumenter, når direktionen ønsker, at endnu et punkt skal føjes til den i forvejen overfyldte forside, så skal du kende til optimeringens ABC(D).

Men først, hvad er optimering egentligt?

Gevinster ved optimering

Optimering er en proces og en tankegang. Først og fremmest handler det om at indstille sig på, at man måske ikke udskifter hele hjemmesiden hver 3-4 år, men derimod løbende justerer, så de enkelte dele kontinuerligt bliver bedre. Det betyder samtidigt også, at man løbende har en masse små udgifter, i modsætning til at man hver 3-4 år, har nogle enkelte meget store udgifter.

Er man vant til at spare op til de store udgifter hvert 3-4 år, så kan det være en voldsom omstilling, at skulle acceptere løbende udgifter - men fordelene er til at tage og føle på.

Vi har f.eks. på én kunde oplevet, at ved at ændre noget så simpelt som den betalingsmetode, der er valgt som standard, har leveret en årlig besparelse på 15.000 kr. For en anden kundes webshop har vi oplevet, at ved at justere på lidt farver og tilføje lidt oplysende tekst, har vi fået 18% flere til at indlede et købsforløb... Og på bundlinjen svarer resultatet til mere end en halv million kr. i ekstra årlig omsætning (vi satser på at kunne præsentere den som case senere).

Med den traditionelle tankegang kunne der være gået 2-3 år, før kunderne ville have fået nye hjemmesider. Havde kunderne ikke optimeret, ville de i bedste fald så have misset en besparelse på 30.000 - 45.000 og en meromsætning på halvanden million. I værste fald er beløbene meget større, for en ny hjemmeside er i sig selv ingen garanti for at undgå samme faldgrube.

Læs med herunder, hvordan du kan optimere.

Optimeringens ABC(D)

A) Enhver optimeringsproces skal starte med noget viden om tingenes tilstand. Kend dine KPI'er - dvs. de nøgletal, som fortæller hvordan hjemmesiden klarer sig i forhold til, hvad der er vigtigt for dig. En del af disse nøgletal vil typisk være dine konverteringer, så hold øje med dem! Det er derfor vigtigt, at du har et måleværktøj (f.eks. Google Analytics), som kan give dig præcis viden om din hjemmeside.

B) Undersøg din hjemmesides nøgletal - er der nogle tal, som du ikke er tilfreds med eller som du mener, kan/bør forbedres endnu mere, skal brugernes adfærd og behov, der hænger sammen med disse tal, analyseres. Resultatet af analysen er, at du har en tese - en teori om, hvad der går galt, og dermed hvad du kan gøre for at forhindre at det går galt.

C) Opstil en splittest, hvor du som minimum viser brugerne to udgaver af hjemmesiden. Den ene udgave er den oprindelige version af hjemmesiden, mens den anden version er der hvor du tester ændringerne, som dækker din tese.

D) Når du har fyldestgørende data, skal du analysere på testen. Enten kan du konkludere, at din tese var korrekt, og at du dermed har øget effektiviteten af hjemmesiden eller også kan du konkludere, at det ikke havde noget effekt eller at det havde en negativ effekt. I så fald må du igang med en ny tese, så du har en idé du kan forbedre ud fra på ny.

Nu spørger du måske, hvordan denne optimeringsproces kan hjælpe dig med at få bedre argumenter - f.eks. over for direktionen?

Svaret er, at hvis du har styr på A og B, så har du allerede nogle gode teser, men har du yderligere viden fra C og D, så har du FAKTA på, hvad der virker, og hvad der ikke virker på din hjemmeside... og dine chefer skal være mere end overordentligt stædige, hvis de skal kunne afvise fakta.

Har du spørgsmål vedr. optimering, er du altid velkommen til at kontakte os.

Udgivet:
27. november 2012
Tags:
Større digital forretningsforståelse? Kontakt os i dag