Øg værdien af din hjemmeside med profilering

Ram dine besøgende mere præcist.

I sidste blogindlæg fik du et indblik i, hvilke værktøjer du kan anvende for at arbejde smartere og mere målrettet med din online marketing. I dette blogindlæg skal vi ind og se lidt nærmere på profilering, og hvordan du kan bruge profilering. Men inden vi kaster os ud i det, vil vi lige starte med et kort eksempel...

Sommerferien nærmer sig, og denne gang skal ferien gå til Kroatien. Du går ind på én af de mange rejseselskabers hjemmesider og begynder at gøre dig klogere på, hvilke muligheder der er for at komme til Kroatien. Du surfer lidt rundt på sitet og tjekker forskellige tilbud ud. Du lukker vinduet, da du skal videre med dagens program. I weekenden, hvor du har lidt mere tid, går du ind på samme hjemmeside, og denne gang bliver du allerede på forsiden præsenteret for gode tilbud på rejser til Kroatien, andres beretninger fra Kroatien, samt hvilke hoteller og ferielejligheder du kan leje i sommerperioden. Uden at tænke videre over det klikker du dig ind på tilbuddene, researcher lidt mere og ender med at købe rejsen.

Dette er et eksempel på profilering, og det viser, hvilke muligheder du som hjemmesideejer har, og i højere grad hvilke muligheder du får fremadrettet. Profilering handler netop om at målrette kommunikationen til den enkelte besøgende på baggrund af hans/hendes tidligere adfærd på hjemmesiden.

Har du en e-handel?

Arbejder du eksempelvis med e-handel og afsætning af varer online, vil profilering være et rigtigt stærkt værktøj, idet du får muligheden for at tilpasse dine budskaber præcist til dine kunder. Hvis en kunde tidligere har vist stort interesse for bestemte brands, vil du have muligheden for at præsentere kunden for stærke tilbud inden for netop de efterspurgte brands.

Er du en kommune?

Er du en kommune, og dine borgere efterspørger noget omkring flytteanmeldelser, vil du ligeledes med profilering have mulighed for at præcisere indholdet, næste gang borgerne besøger hjemmesiden – eksempelvis ved at vise en video om, hvordan en flytteanmeldelsesblanket udfyldes.

Personaer er svaret

Måden, du kan arbejde med profilering på, er ved at opbygge forskellige personaer, hvor du definerer forskellige mål og roller. På baggrund af den besøgendes adfærd på hjemmesiden tildeles vedkommende forskellige point, som definerer, hvilken persona den besøgende kategoriseres under. På denne måde vil hjemmesiden huske den besøgende næste gang og dermed vise det indhold, som er tilpasset efter den bestemte persona.

Hvis du ønsker at vide mere om profilering, og hvordan du rammer dine besøgende mere præcist, så skal du ikke tøve med at kontakte os til en uforpligtende snak.

I næste uge vil vi gå mere i dybden med, hvordan du kan skabe smart e-mail marketing.

Udgivet:
8. maj 2013
Tags:
Større digital forretningsforståelse? Kontakt os i dag