Sådan planlægger du og finder nye produkter og nyt indhold til din hjemmeside

Med få gratis tools kan du lave professionel planlægning til web.

Af Esben Ramussen

Kan du spå om fremtiden? Hvis ikke, så er det nu, du skal læse med, for jeg vil vise dig, hvordan du gør.

Google stiller et fantastisk værktøj til rådighed, som hedder Google Trends. Vil du lære at spå om fremtidens tendenser, er værktøjet eminent! I værktøjet kan du nemlig se, hvornår der er sæson for bestemte ting - og ikke mindst kan det afsløre, hvad der efterspørges, og hvad der udvikler sig til en trend.

Værktøjet er baseret de søgninger, som brugere har foretaget i Google samt Googles algoritme til bl.a. at identificere land og kontekst for søgningen.

Skaf mere trafik og øg aktualiteten af dit indhold

For en webshop er det et stærkt værktøj, da det er let at indsnævre land og branche - uden at du behøver at spørge på et bestemt søgeord. I grafen herover har jeg blot valgt, at landet er Danmark, og at jeg er interesseret i "Travel". Udover finanskrisens tydelige spor, kan jeg se, at folk foretager rejse-relaterede søgninger primært i juni måned, og at der er en lille stigning henover januar, februar og marts.

Dvs. for at maksimere relevansen og dermed synligheden af min webshop (hvis jeg sælger rejser), så bør jeg stille produkter og information til rådighed - måske endda køre nogle kampagner - i disse perioder.

Det kunne være, at min rejse-webshop har en blog til at komme med interessante informationer til stamkunderne (hvilket også er godt for SEO). I dette tilfælde vil det f.eks. være en god idé at lancere nyheder, der relaterer sig til det at rejse, når interessen er ved at være størst. En nyhed kunne f.eks. være en påmindelse om, at man skal huske at anskaffe sig det blå sygesikringskort, inden man tager ud at rejse i Europa.

Mangler du idéer til indhold eller produkter, kan du også benytte dette værktøj, da det viser hvilke søgeord, der benyttes mest - og hvilke der er hotte og på vej frem lige nu.

Søgninger, der relaterer sig til området "Travel".

Ved at lade dig inspirere og bruge nogle af disse populære søgeord, kan du med stor sandsynlighed skaffe en masse ekstra værdifuld trafik - både fra Google, som belønner dig for din SEO og fra brugernes egne delinger, fordi du rammer plet med din aktualitet.

Ved at kombinere viden fra de to skærmbilleder herover, kan vi se, at der altså er en fordel i at planlægge udgivelsen af blogindlæg og måske produkter, der er målrettet mod "billige flybilletter", "afbudsrejser" og "rejser" til månederne januar, februar og marts samt maj, juni og juli.

Også et værktøj til kommuner og organisationer

Hvis eksempelvis en kommune oplever, at der kommer mange henvendelser i borgerservice om sygesikringskort, vil de kunne anvende dette værktøj til at planlægge informationskampagner - f.eks. på deres forside af hjemmesiden eller via nyhedsbreve.

Der er en fast tilbagevendende stigning i brugere, der søger på sygesikringskort (specielt "blåt sygesikringskort"), som ligger omkring juni og juli - hvert år.

Lancér med størst effekt til DINE brugere

Har du yderligere Google Analytics installeret, kan du bruge det til at se, hvornår dine brugere er mest aktive på din hjemmeside - og dermed hvornår du får mest ud af at tilføje nyt indhold.

Med dataene herunder kan vi fastslå, hvornår vi opnår størst effekt hos VORES brugere ved en lancering af nyt indhold.

Tid på døgnet - første 14 timer medtaget.

Ugedage - søndag er nul og lørdag er seks.

Måneder i 2012.

Vi kan dermed se, at det ultimativt bedste tidspunkt at lancere noget vil være en onsdag ca. kl. 13 i maj måned.

Undgå at drage forkerte konklusioner

MEN vi skal huske på, at dette er for ALLE vores brugere... Ønsker vi at kende det optimale lanceringstidspunkt for de brugere, som skriver til os eller bestiller vores produkter, skal vi huske at benytte avancerede segmenter i Google Analytics.

De brugere, der bestiller på din hjemmeside, besøger den med garanti på andre tidspunkter end de brugere, der dagligt følger med i dine nyheder.

Med det rette avancerede segment kan du se, hvornår det er optimalt at lancere til netop "bestillere" - uden at din viden bliver mudret til med data fra "nyhedslæsere".

Udgivet:
7. marts 2013
Tags:
Større digital forretningsforståelse? Kontakt os i dag