Nye e-handelsregler

Den nye forbrugeraftalelov får store konsekvenser - ikke mindst for e-handelsbutikkerne.


I dag, d. 13. juni, træder den nye forbrugeraftalelov i kraft. Loven får stor indflydelse på, hvordan der handles på nettet, og hvordan hhv. sælger og køber skal forholde sig - både før, under og efter købet.

Vi har listet nogle af de vigtigste konsekvenser af den nye lovgivning:

Øget oplysningspligt

Inden købet gennemføres skal forbrugeren tydeligt informeres om bl.a.:

  • Sælgers fysiske adresse
  • Sælgers CVR-nummer
  • Sælgers telefonnummer
  • Sælgers e-mailadresse
  • Alle priser samt hvordan de beregnes
  • Sin 14 dages fortrydelsesret

Hvis oplysningerne ikke tydeligt fremgår før købet, kan sælger risikere en bødestraf, og/eller forbrugerens fortrydelsesret kan forlænges med helt op til et år.

Fortrydelsesret

  • Forbrugeren skal efter købet modtage en formular, som kan anvendes, i tilfælde af at forbrugeren måtte fortryde købet.
  • Hvis forbrugeren har taget varen i brug, fortryder købet og gerne vil returnere varen, hæfter han selv for den værdi, varen har tabt som følge af brugen. Sælger bærer bevisbyrden for værdiforringelsen.

Håndtering af returvarer

  • Varen skal returneres inden for 14 dage, efter at forbrugeren har gjort brug af sin fortrydelsesret.
  • Forbrugeren skal have sine penge retur inden for 14 dage, efter at forbrugeren har gjort brug af sin fortrydelsesret.
     

Hvis du gerne vil vide mere om den nye forbrugeraftalelov, henviser vi til forbrug.dk, der har lavet en fin og dybdegående gennemgang af de nye regler: http://www.forbrug.dk/Test-og-raad-foer-du-koeber/Ehandel/Nye-Regler

Lovteksten og standardformuleringer, du kan bruge i dine forretningsbetingelser, finder du her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=160666#Kap3

Udgivet:
13. juni 2014
Tags:

Kontaktperson

Robert G. Filtenborg - Adm. direktør

Robert G. Filtenborg

Adm. direktør

E-mail:
Telefon: 38 40 05 30
Mobil: 29 47 91 07

Større digital forretningsforståelse? Kontakt os i dag