Ligesom jorden er den digitale verden heller ikke flad

Læs vores adm. direktørs forudsigelse for 2013.

Af Robert G. Filtenborg

I efteråret 2012 bragte vi en del indlæg her på bloggen om e-handel, og vi udarbejdede e-handelsrapporten ”Sig e til din handel” om, hvor forberedte danske B2B virksomheder er på e-handel. Hvis I ikke har inddraget en e-handelsstrategi i jeres forretningsstrategier endnu, bør I gøre det her i 2013 – og nu skal jeg fortælle jer, hvorfor.

Mobile vaner har konsekvenser for B2C markedet

Mobiltelefonen, som vi kender den i dag, så først dagens lys i slutningen af 1970’erne, og udviklingen er kun gået endnu hurtigere – og ligeledes er brugernes anvendelse af de famøse smartphones. Der ses et større online brug af den mobile enhed, hvor det ikke længere kun handler om at ringe eller sende sms. I dag anvendes smartphonen også til surfing på internettet, de sociale medier, e-mail, fotografering og handel – og dette mobile brug får store konsekvenser for måden, der handles og shoppes på fremover. Det er ikke utænkeligt, at vi snart vil opleve, at der er nogle butikker, hvor der ikke længere er et kasseapparat, men at selve transaktionen foregår via egen mobil med bestilling og betaling denne vej igennem.

Vi kommer til at se showrooms fremfor almindelige butikker, hvor der stilles større krav til ekspedienterne om at agere som rådgivere for kunden i forhold til trends og kundens behov. Denne måde at handle på stiller krav til virksomhedens processer, som ikke kun handler om at have en online shop, men at have styr på alle salgets faser både i forhold til rådgivning, bestilling, betaling og levering

Se, hvordan Tesco allerede har lavet en virtuel online shop i en undergrundsbane i Sydkorea.

Udenlandske aktører presser detailhandlen

Danmarks relative høje omkostningsstrukturer bl.a. i forhold til lønninger og logistiksystemer har gjort, at rigtig mange udenlandske aktører har fået øjne op for Danmark. Det har de, fordi der er høje avancer at hente og udfordre ved at levere til lavere priser. Især tyske aktører har åbnet øjnene op for dette, som vi ser det med Zalando, en af Tysklands større forhandlere af sko og mode på nettet, og Conrad, endnu en stor tysk elektronikleverandør.

Muligheden for at sende uden fragt og holde eventuelle andre udgifter nede på eksempelvis logistikken lægger et gevaldigt pres på den danske detailhandel. Før havde vi en typisk forventning om, at en placering på strøget er lig med købsglade kunder i butikken. Men nutidens pres fra udenlandske aktører udfordrer detailhandlen på sit sortiment, sine priser og kundens loyalitet – og når man har en dyr husleje i forvejen, hjælper presset ikke lige frem på fortjenesten.

Detailhandlen bliver nødt til at lægge deres strategi om for at overleve. I større udstrækning vil vi kunne opleve, at detailhandlen bruger digitale tjenester kombineret med fysiske butikker, der fungerer som showrooms, der bidrager med en underholdende og personlige oplevelse for kunden.

Liberalisering presser B2B markedet

Vores e-handelsrapport viste tydelige tegn på, at B2B markedet ikke har fokus på e-handel, selvom den digitale udvikling kommer til at presse dem gevaldigt. Liberaliseringen af lukkeloven i detailhandlen har gjort, at butikker i større udstrækning søger mod at få billigere arbejdskraft ind at stå i butikken pga. de nye åbningstider. Det vil gøre, at den faglige rådgivning vil blive udvandet af unge ufaglærte assistenter, der groft sagt er på samme videns niveau som kunden - og det har betydning for grossisterne og producenterne, som i større udtrækning kommer til at stå med ansvaret for at produktinformere og rådgive kunder omkring brugen af deres produkt.

Det kræver dybere brandsites, hvor der skal gøres mere ud af at veksle mellem interaktion fra videoguides, manualer og produktbeskrivelser med henblik på mobil brug, således slutbrugeren kan bruge sin mobil til at blive guidet igennem en instruktion. Når grossisterne i B2B markedet skal tage sig af rådgivningen, så kan de vel også tage sig af transaktionen? Derfor finder jeg det overraskende i vores e-handelsrapport, at der ikke er flere virksomheder, som har en e-handelsstrategi, når dette faktisk er et område, som er i rivende udvikling på verdensplan. Vi ser det allerede på elektronikmarkedet, hvor slutforbrugeren ofte handler direkte med Kina til en billigere pris med fri levering – en globalisering, vi ikke kan lukke øjne for!

Et skift fra almindelig e-handel til professionel e-handel

I løbet af 2013 vil vi komme til at se et klart udskillelsesløb mellem den almindelig opfattelse af e-handel til professionel e-handel. Bag professionel e-handel ligger der et fokus på at optimere sin e-handel og måle sin indsats. Det er ikke længere nok at have en online shop. For at opnå succes bliver man nødt til at optimere i forhold til sine processer og kundens processer, ellers er det en tabt kamp.

Hos Bleau oplever vi desværre stadig mange websites, der bliver bygget efter princippet " Jorden er flad" - altså på fornemmelser og gode antagelser. Antagelser er djævlens værk, som vi forsøger at udrydde ved at skabe bevidsthed om brugen og ikke mindst effekten af hjemmesiden. En bevidsthed, som vi tilegner os gennem vores forskellige optimeringsmetoder, og som vi med stor succes har fået implementeret hos flere kunder. Når vi oplever hvor meget, det har rykket vores kunders forretning, kan det overraske hvor mange virksomheder, der lader sig begrænse af antagelser og uvished.

De nye teknologier, der bliver tilbudt i dag, gør, at vi i større udstrækning har mulighed for at lave mere adfærdsbestemt styring af indholdet i de løsninger, vi designer i dag. Vi kender det f.eks. selv fra websites, hvor de viser indhold, som vi måske tidligere har vist interesse for, eksempelvis feriemål og bøger.

Adfærdsbestemt styring af indhold kræver en i forvejen viden om jeres brugers adfærd og de processer, som I ønsker, brugeren skal foretage. Uden den indsigt vil arbejdet med engagement web være formålsløst. Bliv klog på jeres brugere, så de også kan få en fantastisk betjening af jeres virksomhed - på nettet!

Læs hele rapporten: "Sig e til din handel"

Udgivet:
21. februar 2013
Tags:
Større digital forretningsforståelse? Kontakt os i dag