Lad os indføre begrebet web 1.5

Brugeren er vigtig, men de er ikke i fokus.

Af Esben Rasmussen

Tidligere skrev jeg om Det retoriske problem i begrebet web 2.0. Kort opridset kan dette problem siges at sætte virksomheder ude af stand til at erklære sig som tilhængere af web 1.0, da de så vil fremstå som gammeldags og udviklingsforskrækkede. Det retoriske problem medfører, at mange virksomheder efterspørger hjemmesider/services, som med deres ord er web 2.0, men hvortil følgende krav typisk stilles:

  • De skal have et web 2.0 look
  • De skal være hurtige
  • De skal være brugervenlige
  • De skal engagere brugerne – men på vores præmisser
  • De skal inkludere nyheder/feeds fra andre services, så vi har det mindre, at skulle vedligeholde

Disse krav vidner om, at virksomhederne reelt set ikke ønsker en hjemmeside, der er web 2.0, men nærmere en, der er web 1.5. Med dette mener jeg, at der er kommet et fokus på, at brugeren er vigtig, og at hjemmesiden skal designes til brugeren og ikke (kun) til virksomheden, men samtidigt ønsker virksomhederne ikke at møde brugerne og skabe relationer til dem.

Dette betyder også, at der ikke er noget grundlag til stede for videndeling eller fællesskabsfølelse, og derfor kan det ikke være web 2.0. Reelt set er det, som virksomhederne ønsker, en moderne hjemmeside, hvor man kan benytte sig af fordelene ved massemedier, hvor det er muligt at pushe budskaber ud til brugerne og så håbe, at de finder det relevant.

Dette er, hvad jeg vil betegne som web 1.5 (ja, web 1.5 er endnu ikke et officielt begreb) – man er på vej til web 2.0, men er ikke nået dertil endnu, og som tidligere beskrevet er det ikke nødvendigvis en dårlig ting.

Udgivet:
18. marts 2010
Tags:
Større digital forretningsforståelse? Kontakt os i dag