Kender du din hjemmesides performance?

Bliv klogere på, hvordan du måler din hjemmesides hastighed.

Af Esben Rasmussen

Hvor lang tid skal brugerne vente i gennemsnit, når de besøger din hjemmeside, og ved du, hvor lang ventetiden er, hvis brugerne benytter en mobil enhed?

Kender du ikke svarene på disse spørgsmål og ved du ikke, hvordan du finder frem til dem – så vil jeg anbefale dig at læse med her.

Hvor hurtigt loader din hjemmeside?

Det er et stort irritationsmoment for dine brugere, hvis de skal vente i lang tid, før din hjemmeside loader. Har du en meget høj afvisningsprocent (besøgende der kun ser én side og så forsvinder fra din hjemmeside) eller et meget lavt antal gennemsnitligt sete sider, kunne én af forklaringerne være dårlig performance.

Google offentliggjorde tidligere på året individuelle performancetal for hele verden. Sammen med Canada og vores skandinaviske venner ligger vi, i Danmark, i den lidt bedre ende. Den gennemsnitlige loadtid er nemlig på 4,1 sekunder.

Illustration fra Googles blogindlæg: http://analytics.blogspot.dk/2012/04/global-site-speed-overview-how-fast-are.html.

At have en hjemmeside med en loadtid på 4,1 sekunder er dog ikke noget at stræbe efter!
Brugernes forventninger til hastighed stiger i takt med udviklingen og du bør hele tiden stræbe efter at nå en så lav loadtid som muligt. I dine brugeres øjne er 4,1 sekunder, 3,7 sekunder for langsomt!

Vær også opmærksom på, at ventetiden/loadtiden også påvirkes af den tilgængelige internethastighed og hvor tunge data din hjemmeside består af – og i takt med, at mobile enheder vinder mere og mere indpas, så er der flere faktorer, som påvirker loadtiden. For eksempel er der en del, som sparer på deres batteri i deres smartphones ved at slukke for højhastighedsforbindelsen til internettet, så de kun har en langsom forbindelse, der typisk er 1/27 af hvad en normal forbindelse har af hastighed. Konsekvensen er, at loadtiden for disse personer vil være ekstra lang – specielt hvis hjemmesiden leverer tunge billeder, der ikke er optimerede til mobile enheder.Har du derfor mange mobile brugere, vil din hjemmeside typisk have en høj loadtid.

Har du et problem?

Hvis du har en Google Analytics konto tilknyttet, kan du med få klik undersøge loadtiden for hele din hjemmeside, samt for de enkelte undersider. Nedenunder kan du se et eksempel fra vores hjemmeside. Beregningen er lavet på 476 stikprøver og loadtiden for vores hjemmeside er ca. 2 sekunder, hvilket er ganske godt.

For at undersøge om dine mobile brugere er helt ladt i stikken, kan du med fordel undersøge ovenstående tal udelukkende for brugere med mobile enheder.

Kan du ikke få Google Analytics til at makke ret, er du altid velkommen til at kontakte os.

Jeg kan på det varmeste anbefale dig, at læse vores blogindlæg om responsive webdesign og dedikerede layout, hvor vi giver vi to mulige løsningsforslag til hurtigere loadtider samt bedre brugeroplevelse for mobile enheder.

Udgivet:
21. september 2012
Tags:
Større digital forretningsforståelse? Kontakt os i dag