Kend dine kundeemner, målret din kommunikation og skab salg

Arbejd med dine kundeemner med lead-generingsværktøjer.

I de sidste tre indlæg om smart marketing har vi argumenteret for, hvor vigtigt det er at målrette sin kommunikation til sine brugere. Det  gælder også, når man arbejder med kundeemner (leads). Udover den målrettede kommunikation er det vigtigt at indsamle så meget viden om dine kundeemner som muligt, før du tager kontakt til dem. Det er her, lead-genereringsværktøjer kommer ind i billedet.

Lead-genereringsværktøjer i OMC og DMS

Både Dynamicweb og Sitecore tilbyder lead-generering i henholdvis Online Marketing Center (OMC) og Digital Marketing System (DMS). Ideen bag online lead-generering er, at man identificerer, hvilke kunder der besøger hjemmesiden, og hvilke emner eller områder de viser interesse for. B2B-besøgende trackes ud fra deres IP-adresse, og hvis de har deres egen dedikerede linje, er det muligt at aflæse, hvor brugeren kommer.

Dynamicweb Leadtool

Med Dynamicweb Leadtool kan man f.eks. få tilsendt en email-notifikation, hvis en besøgende vender tilbage. Har du mange besøgende, og ønsker du kun at arbejde med danske leads, har du mulighed for at filtrere i dine data. På billedet ovenfor vises også et "engagement index" (EI). Indexet viser, i hvor høj grad en bruger er interesseret i hjemmesiden, og det udregnes bl.a. ud fra; hvor mange besøg brugeren står noteret for; hvor mange sider brugeren har set; hvor mange filer de har downloadet, og hvilket søgeord brugeren har søgt på for at finde siden.

Med denne viden i baghånden står du meget stærkere, når du tager kontakt til kundeemnet, da du på forhånd ved, hvilke produkter der har interesse.

Sitecore lead-værktøj i Email Campaign Manager

Hos Sitecore er lead-værktøjet del af deres Email Campaign Manager. I Sitecore DMS tages der udgangspunkt i de handlinger, som brugeren foretager sig med de emails, du sender til dem.

Et eksempel på dette er, at en bruger klikker på et link i et nyhedsbrev og bliver ledt ind på din hjemmeside. Brugeren klikker på en nyhed om et nyt produkt, som din virksomhed har lanceret, og læser derefter produktblade og specifikationer for produktet. Dagen efter kan du ud fra IP-adressen aflæse, at brugeren har udtrykt interesse for produktet, og det stiller dig bedre, når du efterfølgende kontakter brugeren.

Målret din kommunikation

Smart Marketing handler i bund og grund om at tage udgangspunkt i dine kunder og kundeemners behov og interesser. Som vi har gennemgået i de fire blogindlæg, vi har bragt i denne måned, findes der afhængigt af dit behov forskellige onlineværktøjer fra hhv. fra Dynamicweb og Sitecore, som kan målrette din kommunikation til den enkelte bruger. Og målrettet kommunikation giver mening. Det skaber nemlig engagement fra dine brugere, og i sidste ende skaber det salg.

Har du spørgsmål til Dynamicweb OMC, Sitecore DMS eller leadgenerering generelt, er du meget velkommen til at kontakte os for at høre mere.

Udgivet:
24. maj 2013
Tags:
Større digital forretningsforståelse? Kontakt os i dag