Har du en hjemmeside, bør du vide, hvad din konvertering er

Vi forklarer hvad konvertering er, og hvordan du bruger det strategisk.

En ny måned er ensbetydende med et nyt tema på vores blog. Denne måneds tema vil i høj grad sætte fokus på optimering, og vi vil give eksempler på og vejlede omkring, hvordan du kan bremse dine webudgifter via optimering.

MEN, inden vi kaster os ud i de optimeringsspecifikke blogindlæg, vil vi i dette indlæg forklare begrebet konvertering, som reelt set er det vigtigste element for alle - uanset om du repræsenterer en kommune, boligforening, webshop eller bare driver din blog.

Hvad er konvertering?

Når vi i vores, til tider nørdede, verden snakker om begrebet konvertering, så taler vi egentligt om, hvor mange af dine brugere, som reelt foretager de handlinger, du ønsker, de skal foretage.

En konvertering kan derfor beskrives som:

Den besøgende skifter status (konverterer) fra at være en passiv bruger til at være en aktivt handlende, fordi han har foretaget en værdiskabende handling.

Det nytter nemlig ikke noget, at have en rigtig god hjemmeside, som ligger øverst på diverse toplister – hvis brugerne ikke foretager de handlinger, du gerne vil have, at de skal foretage. Jeg kan i den forbindelse anbefale dig at skimme vores blogindlæg om at måle på det forkerte, hvor der er et rammende eksempel på, hvorfor det er vigtigt at vide, hvad man ønsker, at brugerne skal gøre.

Yderligere, når vi snakker om konvertering skelner vi mellem mikro- og makrokonvertering.

Mikrokonvertering

En mikrokonvertering er typisk når din bruger tilmelder sig dit nyhedsbrev, abonnerer på din blog, downloader et produktkatalog eller lignende. Dvs. når brugeren viser en aktiv interesse, som du måske ikke isoleret set, kan tjene penge på, men som knytter brugeren tættere på din virksomhed og på en handling, som du KAN tjene penge på.

Makrokonvertering

En makrokonvertering er derimod, når din bruger reagerer mere aktivt, eksempelvis ved at købe et produkt, booke et salgsmøde eller bestille en produktpræsentation – altså når brugeren foretager en handling, som er tydeligt værdiskabende.

I vores nørdede verden er du sikkert også stødt på udtrykket konverteringsrate eller konverteringsprocent, som selvfølgelig relaterer sig til konverteringer.

Konverteringsrate

Den helt korte forklaring er: Den andel af dine brugere, som konverterer.

Hvis vi antager, at du har en webshop, hvor 5 ud af 100 besøgende vælger at købe et af dine produkter, så vil din konverteringsrate (for denne makrokonvertering) være fem procent. Eller, hvis 8 ud af 100 besøgende på din hjemmeside vælger at abonnere på dit nyhedsbrev - vil konverteringsraten (for denne mikrokonvertering) være 8 procent.

I denne forbindelse er det spørgsmål, som vi oftest hører: "Hvad er en normal konverteringsrate?" Der er ikke noget entydigt svar på det, men den typiske konverteringsrate ligger på ca. 1-3 procent.

Her er det dog vigtigt at huske på, at konverteringsraten er afhængig af kompleksiteten af dit produkt, dine konkurrenter, din hjemmeside, dine markedsføringsevner mm. Blomsterhandlere er f.eks. berygtede for at have meget høje konverteringsrater - helt op til omkring 40%, fordi det er nogle relativt ukomplicerede produkter, hvor prisen ofte er meget overkommelig - og fordi det er nogle produkter, som ofte skal bruges inden for kort tid, hvilket minimerer brugerens mulighed for betænkningstid/research.

Udgivet:
15. november 2012
Tags:
Større digital forretningsforståelse? Kontakt os i dag