Fjern kompleksiteten, og få succes med dine webprojekter

Overflødig kompleksitet = Den sikre vej til et forfejlet webprojekt

af Peter Terkildsen

En sikker vej til et forfejlet webprojekt er for meget kompleksitet. Derfor hedder det sig også, at du for at få succes med dine webprojekter er nødt til at fjerne al overflødig kompleksitet.

Da iPhonen blev introduceret, sluttede en inden for webteknologien ret sløv periode. Selvfølgelig havde der været nogen innovation i perioden op til, men ikke noget, der bare minder om det, vi har set efterfølgende. Pludselig var det det ikke længere nok at udvikle til de sædvanlige desktop-browsere - nu var man også nødt til at tage højde for browserne på alle de nye enheder. Og du ville ikke længere kunne skjule de fejl, du måtte lave, bag bedre bredbånd og hurtigere processorkraft.

I tiden efter iPhonen har vi oplevet rigtig mange eksperimenter - især fra Apple og Google, men også fra de mange andre hardwareproducenter, og vi har vi set utallige open source-projekter, der alle har forsøgt at tage højde for og udnytte de forskellige muligheder.

Som webbureau kan det være både vildt spændende og indbringende at være en del af den udvikling. Det kan også være rigtig farligt. Bleau, som jeg arbejder for, hoppede hurtigt med på bølgen, og i dag arbejder vi stort set aldrig med webprojekter, hvor der ikke designes til mobilen. Det har været en meget givende proces i forhold til den knowhow, vi har samlet sammen, men processen har også kostet rigtig meget på både penge – og kvalitetskontoen. Vi har begået rigtig mange fejl, bl.a. fordi vi ikke vidste bedre på daværende tidspunkt, men også fordi vi lod os rive med af alle de nye spændende teknologier.

Den vigtigste, vi har taget med os fra processen, er at holde projekterne så enkle som muligt og at bruge 80/20-reglen. 80/20-reglen siger, at det er den mindste del af arbejdsindsatsen, der normalt giver den største del af udbyttet. Bogstaveligt talt betyder det, at 80% af de resultater, du opnår i dit arbejde, kommer fra 20% af din arbejdstid. 4/5 - dvs. det meste af projektet – er derfor mere eller mindre irrelevant.

Det er en meget værdifuld lektie, og i forhold til webprojekter betyder det, at 20% af den tid, vi bruger på et projekt, giver 80% af værdien. Det svære er så at finde ud af, hvad de 20% dækker over...

I Bleau har vi besluttet os for at tage den indledende kravspecifikationsfase meget alvorligt. Faktisk har vi besluttet, at vi ikke vil påtage os et projekt, hvis ikke vi får mulighed for at specificere kravene sammen med kunden. Det er også grunden til, at vi i Bleau ikke længere deltager i offentlige udbud, hvor det er kunden selv, der udformer kravene. I stedet mener vi, at vores erfaring kombineret med vores kunders unikke brancheviden er den bedste sikkerhed for, at vores kunders krav bliver formuleret rigtigt og løst effektivt og med høj kvalitet.

I kravspecifikationsfasen opfordrer vi kunden til at tænke på forretningsværdi frem for funktionalitet. Vi fokuserer på at opsætte forretningsmål og lader kunden om at prioritere dem. Derefter oversætter vi forretningsmålene til user stories og vurderer, hvor meget den enkelte user story krone-øremæssigt er værd for kunden. Dernæst består opgaven i at udvikle et brugerinterface og de teknologier, der kan føre vores kunders forretningsmål ud i livet.

Vores erfaring er, at sådan en proces får folk til at fokusere på det væsentlige. Ved at afstemme user stories med kundens forretningsmål og ved at give hver enkelt user story en værdi, sikrer du, at der ikke er nogen, der kører ud af et andet spor. Det har den effekt, at alle involverede parter har nemmere ved at forstå, hvad der er det allervigtigste i projektet, og at funktionalitet, der ikke understøtter forretningsmålene, skal undlades. Det er med til at gøre webprojekter meget mere enkle.

Et eksempel på, hvor vi nogle gange oplever det, er browser – og enhedskompatibilitet. Ofte har kunden et krav om, at deres nye løsning skal optimeres til alle browsere, alle smartphones og alle tablets. Hvis man tager et kig på, hvor meget de enkelte browsere og enheder så bliver brugt, kunne man dog overveje, om det også er det rigtige at gøre..:

  • Brugen af Microsoft Internet Explorer 8 er faldende og bruges af under 5% af danskerne (pr. 29/12-2013).
  • Det samme gælder for Microsoft Internet Explorer 9, der også bliver brugt af under 5% af danskerne.
  • Hvis der browses fra en tablet, sker det næsten altid fra en iPad-enhed (86%).

Jeg siger ikke, at du skal ignorere dem, der bruger IE8 eller IE9. De to browsere udgør trods alt 10% af det danske marked. Det, jeg siger, er, at du kunne overveje, om det ikke var bedre at satse på de mere moderne browsere og måske også tablets. I stedet for at bruge tid og kræfter (og penge) på at optimere til browsere, der alligevel ikke bliver brugt om et år, skulle du måske fokusere på de browsere og enheder, som brugerne forventes at bruge mest, når webprojektet er overstået. Derved vil websitet fungere perfekt i de fleste browsere og mindre perfekt i de gamle browsere, hvor folk stadig vil bruge websitet – dog med undtagelse af de mere avancerede funktioner. Et sådant fravalg er helt sikkert med til at reducere kompleksiteten og vil også medvirke til at reducere omkostningerne og forøge kvaliteten i projekterne.

Et andet eksempel på det er ”kampen om forsiden”. Vi oplever den stort set hver gang, og det er typisk en kamp mellem kundens forskellige afdelinger, som hver især synes, at deres indhold er det vigtigste og derfor skal med på forsiden i den nye webløsning. Hvis vi tager al indholdet med, bliver forsiden dog meget tung, og det vil helt sikkert gå ud over kundens forretningsmål. Ofte vil en webdesigner forsøge at omgå sådan en situation ved at gemme indholdet bag slidere, scrollere, tabs, osv., men det betyder bare, at projektet bliver endnu mere komplekst, da vi nu er nødt til at bruge alle mulige forskellige JavaScript-plugins og samtidig bruge mere tid på at forbedre performance på løsningen.

I stedet prøver vi på at få kunden til at prioritere indholdet, og kun det absolut vigtigste kommer på forsiden. Ved at fjerne unødvendigt indhold fra forsiden er vi i stand til at reducere kompleksiteten i projektet og dermed spare penge og øge kvaliteten.

I mit firma har vi oplevet, at vi ved at insistere på at diskutere kundernes krav og ved at reducere kompleksiteten kan øge kvaliteten, aflevere til tiden og spare på omkostningerne. Vi har oplevet, at kunderne er mere tilfredse, og vi har også lært, at introduktionen af nye teknologier gerne skal ske løbende og ikke på en brændende platform. Selvfølgelig har introduktionen af responsive webdesign, AngularJS og QA på mange forskellige enheder og browser været en spændende og lærerig rejse, men den har bestemt ikke være uden bump på vejen..  

Dette blogindlæg er oversat fra Peter Terkildsens personlige blog.

Du finder det oprindelige indlæg her.

Udgivet:
4. marts 2014
Tags:

Kontaktperson

Peter Terkildsen - Partner

Peter Terkildsen

Partner

E-mail:
Telefon: 38 40 05 31
Mobil: 29 47 91 09

Større digital forretningsforståelse? Kontakt os i dag