Få dine eksisterende e-handelskunder til at handle igen

Opsalg eller mersalg er ikke kun rettet mod fysiske butikker.

- hvis man vil øge sin omsætning, er det også en vigtig faktor, når det kommer til e-handel. Der findes mange måder, hvorpå man kan skabe mersalg - og én af dem er at gøre det i forbindelse med et almindeligt køb.

Der er mange eksempler på, hvordan e-handelsvirksomheder prøver at lokke de samme kunder ind i shoppen igen, efter at kunden har afsluttet deres første køb. En tilgang som e-handelsshoppen mytrendyphone.dk benytter, er, at de - straks efter at kunden har afsluttet det første køb - prøver at få kunden til at foretage endnu et.

For eksempel får kunden efter sit første køb tilsendt en værdi kupon på 100 kr., hvis han/hun vel at mærke har købt for over 500 kr. Kunden får altså - uden at have bedt om det og uden at have forventet det - mulighed for at få 100 kr. i rabat på sit næste køb.

Personliggør den traditionelle ordrebekræftelse

De fleste online-handlende tjekker deres e-mail for en ordrebekræftelse, efter de har gennemført et køb. Men i stedet for at sende en helt traditionel ordrebekræftelse, hvorfor så ikke sende nogle tilbud med, som relaterer sig direkte til kundens køb eller kundens personlige præferencer?

Billedet nedenfor er et eksempel på en ordrebekræftelse, som kunden modtager efter at have købt en ny iPhone-skærm. I ordrebekræftelsen bliver kunden spurgt, om han/hun har set produktet Display Glas Polering - et produkt som relaterer sig direkte til den købte vare. Derudover bliver der også vist to andre produkter, som relaterer sig direkte til de produkter, kunden kiggede på i e-handlen den pågældende dag.

Giv kunden en gevist for sin indsats

En anden mulighed for at få eksisterende kunder ind i sin e-handel igen på et senere tidspunkt er at få dem til at tilmelde sig e-handlens nyhedsbrev - hvis der altså er sådan ét. I mange tilfælde vælger kunder ikke at tilmelde sig nyhedsbreve, fordi de ser det som spam, og fordi det ikke har direkte relation til det produkt, de har købt. Men hvilke andre metoder kan man så benytte sig af, hvis man gerne vil have flere kunder skrevet op til sine nyhedsbreve?

Én måde at gøre det på er ved at overbevise kunden om, at han/hun går glip af en mulig gevinst ved ikke at tilmelde sig nyhedsbrevet. Her kan vi igen tage udgangspunkt i mytrendyphone.dk, hvor kunden automatisk deltager i en konkurrence om at modtage 12.000,- kr. ved at tilmelde sig deres nyhedsbrev. Det giver kunden et godt og konkret incitament til at modtage nyhedsbrevet, og mytrendyphone.dk får flere kunder til at tilmelde sig under checkout-forløbet.

Udgivet:
15. august 2013
Tags:
Større digital forretningsforståelse? Kontakt os i dag