Dynamicwebs nye Email Marketing-modul

Anmeldelse af det nye Dynamicweb-modul

af Peter Terkildsen

Det er noget tid siden, jeg sidst har blogget om Dynamicweb, da jeg har haft travlt med projekter, der baserer sig på andre teknologier end Dynamicweb og Microsoft.

Men det er nu ikke, fordi der ikke er noget at tale om. Dynamicweb CMS har gennemgået en stor udvikling det sidste års tid, og en hel masse spændende funktionalitet er blevet føjet til standardsoftwaren.

Noget af den funktionalitet finder man i Dynamicwebs nye Email Marketing-modul, som vi også tidligere har blogget om. Modulet er udset til at erstatte Dynamicwebs gamle nyhedsbrevsmodul - og det er en god ting. Det gamle modul blev nemlig introduceret, da jeg stadig arbejdede der, og det er ved at være fem år siden!

Det gamle modul havde nogle fejl hist og her, men hovedparten af dem blev faktisk løst til sidst. Det gav et ret stabilt modul, som var godt nok til de fleste kunders standardkrav. I Bleau oplevede vi dog ofte, at kunderne havde krav, der var svære at opfylde med det gamle modul. Ét af de krav var, at indholdet i nyhedsbrevene automatisk skulle kunne sammensættes ud fra modtagernes interesser.

Dette blogindlæg er den første af flere indlæg om det nye Dynamicweb-modul. Jeg vil i de næste indlæg forsøge at afdække alle detaljer om det nye modul. I dette vælger jeg dog kun at fokusere på brugeradministrationsdelen.

Samling af brugere

Det gamle nyhedsbrevsmodul startede en tendens i forhold til det at samle brugerne ét sted. Før var brugerne i Dynamicweb spredt ud over forskellige moduler, men med det gamle nyhedsbrevsmodul blev det muligt at samle dem i brugerstyringsmodulet. Det nye Email Marketing-modul fortsætter i samme spor og er tæt integreret med netop brugerstyringsmodulet. Herfra foregår AL brugerstyring, og med Dynamicwebs nye Smart Search kan du nu filtrere de forskellige brugere i segmenter, som du kan sende e-mails til.

At brugerne kan samles ét sted, er en kæmpe fordel. Det giver dig et 360 graders overblik over alle dine brugere, og med tilføjelsen af Dynamicwebs Online Marketing-modul er der yderligere fordele at hente.

I brugerstyringsmodulet kan du let markere alle dine ekstranetbrugere som nyhedsbrevsabonnenter.

Du kan også meget hurtigt oprette dine egne mapper med abonnenter. Hvor du tidligere var tvunget til at oprette hver enkelt bruger i en NewsLetter V3 Recipients-mappe, kan du nu nøjes med at klikke på det grønne ikon til højre for e-mailadressen. Det samme kan du gøre for brugergrupper:

Du kan tillade e-mailkommunikation til en hel brugergruppe

Mange flere oplysninger på den enkelte bruger – hvis du ønsker det

Det gamle nyhedsbrevsmodul gav dig mulighed for at oprette brugerdefinerede felter, som du kunne bruge til at indsamle ekstra information om brugeren. Implementeringen af det var dog ikke speciel god, og i Bleau var der ingen kunder, der benyttede sig af det. For at implementere det f.eks. i sign-up-processen var du nemlig nødt til at gøre en forfærdelig masse krumspring, og du kunne ikke rigtig bruge den indsamlede information til noget – bortset fra at eksportere den til andre systemer.

Nu, hvor du kan samle brugerne i brugerstyringsmodulet, er det blevet meget lettere at indhente oplysninger om og fra dine brugere. Modulet har i forvejen en masse felter, du kan bruge, når dine brugere skriver sig op til et nyhedsbrev, men du kan også meget let oprette nye brugerdefinerede felter, hvis du har brug for særlige oplysninger. Jeg vil vende tilbage til fordelene ved denne feature i en senere blogpost.


 
Det er meget nemt at oprette nye brugerdefinerede felter i Dynamicweb Email Marketing center

Tilmeldingsprocessen

I det gamle nyhedsbrevsmodul var du nødt til at lave et nyt afsnit med modulet tilkoblet, for at brugerne kunne skrive sig op. Det er næsten det samme med Email Marketing-modulet. I stedet for at bruge et særligt nyhedsbrevsmodul bruger du bare Dynamicwebs Extranet-modul. Modulet er blevet tilpasset, og tilmeldingsprocessen er blevet langt mere simpel. F.eks. kan modulet nu konfigureres til automatisk at tildele dine brugere et password. Før var det noget, brugerne selv skulle oprette.  


 
Nyhedsbrevstilmelding er blevet meget mere enkel

Ovenstående screenshot af modulindstillingerne viser, hvordan du gør nyhedsbrevstilmeldingen meget mere simpel. Du markerer bare ”Create profile/Manage subscription” og vælger “email_subscribe.html” som template. Som du kan se, kan du også vælge, om brugeren skal kunne oprette sig selv eller først skal godkendes - enten af en administrator eller af brugeren selv.

Du kan også vælge en lidt mere avanceret tilmeldingsformular. Hvis du har brug for endnu flere oplysninger om brugeren, finder du bare en anden template, der har de felter, du skal bruge. Du kan selvfølgelig også lave din helt egen template. Det gør du nok uanset hvad, da Dynamicwebs standardtemplates ikke er videre kønne og indeholder HTML, CSS og JavaScript, som jeg aldrig kunne finde på at bruge selv. Faktisk mener jeg, at det er ét af de største kritikpunkter i Dynamicwebs standardmoduler. Det primære formål med at udvikle nye moduler er at give betalende kunder ny funktionalitet, og det betyder, at vi udviklere og vores ønsker nogle gange tilsidesættes.

Samtykke til e-mails – i templaten

Bruger(selv)styring, f.eks. i forhold til e-mailsamtykke, er blevet meget enkelt og overskueligt i Dynamicweb, da alle brugere/abonnenter nu er samlet i det samme modul. Hvis en bruger er logget ind på din hjemmeside, kan du tilføje dette template tag, som gør det muligt for brugeren at ændre sine indstillinger: 

<!–@UserManagement:User.EmailAllowed.Input–>

Eksempel fra Dynamicwebs brugermanual:

Med dette template tag kan dine brugere selv give samtykke til at modtage e-mails.

Afmeld eller redigér profil

Det er lige så nemt at tilføje en afmeldingsfunktion, som det er at lave en tilmeldingsformular. Du vælger bare en anden template. Du kan også i den enkelte e-mail lave et link, der gør det muligt for brugerne at afmelde sig.

Konklusion

Overordnet set repræsenterer de ovennævnte features en markant forbedring i forhold til det gamle modul, og jeg vil tro, at de fleste af de kunder, jeg arbejder med, vil være glade for at skifte fra det gamle til det nye modul. Det eneste negative, jeg er stødt på indtil videre, er de nye templates, som trænger til en oprydning. Det er nok én af de første ting, jeg gør, inden jeg går i gang med at bruge modulet. Mere om det på et senere tidspunkt...

Dette blogindlæg er oversat fra Peter Terkildsens personlige blog.

Du finder det oprindelige indlæg her.

Udgivet:
16. december 2013
Tags:

Kontaktperson

Peter Terkildsen - Partner

Peter Terkildsen

Partner

E-mail:
Telefon: 38 40 05 31
Mobil: 29 47 91 09

Større digital forretningsforståelse? Kontakt os i dag