Apps eller mobil hjemmeside. Hvilken løsning skal du udvikle?

Læs, hvad du skal være opmærksom på.

Af Peter Terkildsen

Over halvdelen af alle os danskere ejer en smartphone, og i gennemsnit bruger vi imellem 51 minutter og to timer om dagen på enten apps eller på at surfe internettet tyndt. Og da flere og flere danskere får smartphones, er det en hastigt voksende tendens. Har du tænkt over, hvordan du vil imødegå denne udvikling?

Apps: Loader lynhurtigt, men er dyre at udvikle og dyre i drift

Apps har en fordel i forhold til mobile hjemmesider: De er hurtigere. Hvis en tjeneste er meget grafiktung eller har mange animationer er det en klar fordel med en app, fordi al grafik ligger på telefonen og kodesproget til animationerne er bedre til at udnytte regnekraften i telefonen. Det betyder, at programmer, der kræver meget regnekraft, vil fungere hurtigere for brugeren, hvis de tilbydes igennem apps frem for mobil hjemmesider.

Apps skal dog udvikles unikt til hver platform - som for eksempel android, iPhone og Blackberry – men det er både dyrt og tidskrævende. Dertil skal du lægge ressourcer til at indsende app’en til og overvåge kundefeedback på f.eks. Apples Appstore, Google Play (til Android) og Windows Marketplace (til windows phone).

Mobile hjemmesider: Billigere og mere fleksible

Man kan ikke komme uden om, at det er bedre at udvikle apps til at håndtere tunge animationer men det betyder ikke, at mobile hjemmesider er dårlige. Faktisk loader mobile hjemmesider hurtigt, fordi al grafik og alle effekter er tilpasset til mobilen, så de store billeder og flotte effekter, der er optimeret til desktopvisning, nu fylder mindre, men ser lige så lækre ud. Selv om apps er hurtigere til tunge animationer som f.eks. spil, bør man ikke vælge mobile hjemmesider fra på grund af frygt for deres performance.

Mobile hjemmesider udvikles til at overholde de krav, mobilbrowserne har, og når kravene er mødt, så passer de ellers til alle platforme. Dvs. udviklingsomkostningerne er i bund – sammenlignet med apps. Driftsomkosningerne er også i bund, da alt indhold, du lægger på din hjemmeside, automatisk vises tilpasset på de forskellige mobile platforme - du skal ikke logge ind flere steder for at opdatere flere forskellige apps.

Det er også mere ligetil for brugerne at få adgang til en mobil hjemmeside end en app. Brugerne skal oftest aktivt lede efter app’en på de forskellige app stores og downloade den, før de kan bruge tjenesten. Tjenester, der ligger på mobile hjemmesider, kan brugerne finde og tilgå med det samme ved bare at lave en søgning på virksomheden i Google. Det er faktisk ofte svært at få en app til at være synlig i søgeresultaterne.

Vil du gøre som de andre, eller vil du gøre en forskel?

Apps bliver mere og mere populære blandt virksomheder, og der går nærmest ikke en dag, uden en ny app udvikles. Dette skaber en selvforstærkende effekt, som får virksomheder til at tro, at apps er det ubetinget bedste medie til at nå brugerne mobilt. Jeg ved ikke med dig, men nogle gange kan jeg og min smartphone godt drukne i apps, som jeg ikke får brugt – de ligger bare og fylder. Du har sikkert lige som mig, både en app til Rema 1000, til Føtex, til Kvickly og til Superbest. Men hvor tit bruger du dem egentligt?

Betyder det, at udvikling af en mobil hjemmeside er en bedre løsning end en app?

Ja. Det gør det - med mindre du vil udvikle spil eller har lige så mange brugere som Facebook. Browserne er i dag blevet så hurtige og understøtter næsten alle tænkelige smartphonefunktioner, så fordelene ved moderne mobile hjemmesider trumfer klart det mindre forspring apps har i forhold til regnekraft. Vores anbefaling er klar: Giv dine brugere den bedste oplevelse, som du selv let kan vedligeholde - lav en mobil hjemmeside.

Hvordan vælger du den bedste mobile løsning? Læs vores blogindlæg i næste uge, hvor vi sammenligner responsive webdesign med dedikerede layouts - og kender du ikke disse begreber, skal du helt sikkert læse med!

Kontakt os, hvis du gerne vil have hjælp med at finde den helt rigtige løsning, der passer til dine behov.

Udgivet:
31. august 2012
Tags:
Større digital forretningsforståelse? Kontakt os i dag