1,6 mio. borgere bliver straffet på mobile enheder

Næsten halvdelen af alle danske kommuner har ikke optimeret deres hjemmeside til mobile enheder


Flere kommuner har i de seneste år relanceret deres hjemmesider med responsive webdesign, som tilpasser sig den enhed (tablet eller smartphone), brugerne besøger siden fra.

Det er en positiv og helt naturlig udvikling - især fordi det går meget godt i tråd med kommunernes eksplicitte ønske om at målrette deres kommunikation til borgerne og gøre det nemt for borgerne at betjene sig selv.

Status p.t. er, at 52 ud af 98 kommuner nu har responsive webdesign, mens fem kommuner har dedikerede mobilsites. Men hvad med resten? De 41 kommuner, der hverken har mobilsites eller responsive webdesign?

Status for dem er, at de kun kan tilbyde borgerne én platform, hvor indholdet er målrettet, og hvor det er uproblematisk for borgerne at betjene sig selv.

Desktopcomputeren.

I de 41 berørte kommuner, hvoraf nogle af landets største kommuner er repræsenteret, bor der i alt 1.6 mio. danskere, som ikke får nogen specielt god oplevelse, hvis de skulle vælge at aflægge deres lokale kommune et webbesøg fra en tablet eller en smartphone.


Har IKKE responsive webdesign.

 


HAR responsive webdesign.
 

Som det ser ud nu, kommer 35 % af alle kommunale besøg fra mobile enheder, men helt i tråd med den generelle tendens, er tallet støt stigende og forventes kun at blive endnu højere, nu hvor det bliver muligt at logge på borger.dk med mobilen.

De mobile brugere er krævende, og tilpassede mobilbrugeroplevelser er ikke længere noget, de håber på. Det er noget, de forventer.

Derfor er det også overraskende, at flere kommuner ikke allerede nu tilbyder responsive webdesign Det giver nemlig god værdi for borgerne, at de selv kan navigere rundt på hjemmesiden, og for borgerservice giver det færre henvendelser fra utilfredse borgere, der ikke kan finde det indhold, de har brug for.

For kommunale kommunikationsafdelinger er responsive webdesign tilmed en god øvelse, da det tvinger dem – og resten af organisationen - til at prioritere og fokusere på det vigtigste indhold. Det kan være svært, men hvis målet er at yde god og målrettet borgerservice på alle enheder, er det nødvendigt.

Udgivet:
28. oktober 2014
Tags:

Kontaktperson

Damir Brandic - Forretningskonsulent

Damir Brandic

Forretningskonsulent

E-mail:
Telefon: 52397737

Større digital forretningsforståelse? Kontakt os i dag